InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Britse BBC FTA tv via de Astra satelliet

Britse BBC FTA tv via de Astra satelliet

Britse BBC FTA tv via de Astra satelliet Behalve de BBC tv zenders is sinds kort de commerciële Channel4 FTA (ongecodeerd, lees: gratis) te ontvangen op de Engelse 28.2 Astra 2D satelliet, samen met de zusterkanalen More 4, E4 en Film 4. Nadat ITV vorig jaar onder het SKY contract uit kwam en FTA ging, vormen deze FTA tv zenders het Freesat Bouquet op de Britse Astra 2D 28.2 satelliet. Fan van de Britse tv? Kijken naar de 28.2 Astra 2D satelliet!

Beroemde BBC tv zenders op de Astra 2D 28.2 satelliet

De beroemde Britse BBC tv zenders zoals de BBC I, BBC II, BBC III en de BBC IV met hun regionale edities zijn FTA op de Astra 2 satelliet te ontvangen. Tegenwoordig ook de eigenzinnige en commerciële Channel4, samen met de tv kanalen E4, More 4 en Film 4 zijn FTA gegaan. Naast de FTA ITV´s zijn er ook een aantal FTA muziekzenders en een paar Indiase zenders.

BBC HD FTA via de Astra 2D 28.2 satelliet

Op dit moment is er 1 Britse HDTV (high definition) zender, de BBC HD. Ze zenden vanaf 19.00 tot middernacht uit in HD kwaliteit. Begin 2009 zullen de uitzenduren uitgebreid worden tot 9 uur HD kwaliteit per dag.
De TV thuis moet geschikt zijn voor het ontvangen van HDTV, te herkennen via het HD-ready of het FULL HD logo op de TV.
Kijk je via de satelliet HD heb je een HDTV satellietontvanger nodig. Met een “gewone” satelliet ontvanger kan er geen HD signalen opgevangen, gelezen en doorgegeven worden.

Ontvangst Astra 2D 28.2 in Nederland

Een 60 cm schotelantenne moet volstaan voor een goede ontvangst van de Astra 2D 28.2 satelliet in Nederland. In Noord Oost Groningen is een 75 cm schotelantenne nodig. Zie indicatie welke maat schotelantenne je nodig hebt voor buiten Nederland: de footprints van de Astra 2D 28.2 satelliet.

Ontvanger FTA tv zenders Astra 2D 28.2

Voor alle FTA tv zenders op de Britse Astra 2D 28.2 satelliet is het niet nodig een SKY Digital ontvanger te bezitten en/of een abonnement en/of een SKY Freesat kaart. Let wel: de EPG (knopje op je afstandbediening voor de programmering: Elektronische Programma Gids) wil nog niet bij alle nieuwe FTA zenders correct werken.

Satellietontvangers

Bedenk van te voren goed bij het maken van een keuze uit het enorme aanbod van satellietontvangers, wat je met de ontvanger wil. Alleen FTA zenders ontvangen, of misschien later ook een abonnementkaart om het Britse SKY te kunnen ontvangen? Enkele goede namen van FTA satellietontvangers zijn: Strong, Pace, Humax, Dreambox en enz.

LNB en kabels Astra 2D 28.2 advies

Geadviseerd word om een goede LNB aan te schaffen. Invacom is een uitstekend LNB merk. Ga nooit bezuinigen op de LNB, een goede LNB is zijn geld meer dan waard!
Gebruik van de kabels: Het Nederlandse merk van Belden is wereldberoemd en met recht! Ze hebben uitstekende coaxkabels! Geadviseerd word om de kabels om de zoveel jaar te vervangen, zeker als ze veel te lijden hebben door (extreme) weersomstandigheden. Het komt de kwaliteit ten goede.

Astra 2D 28.2 niet te ontvangen via andere Astra satelliet installaties

Nederlandse en Vlaamse satelliet tv word aangeboden via (voornamelijk) de Astra 1 19.2 satelliet en ook op de Astra 3 23.5 satelliet. Geen van deze installaties zijn geschikt voor het ontvangen van de Britse Astra 2D 28.2 satelliet.

Astra 1 (19.2), 2 (28.2) en 3 (23.5) ontvangen, een combinatie satellietinstallatie

Het Nederlands tv aanbod via de satelliet is voornamelijk via de Astra 1 (19.2) satelliet te ontvangen. Velen zullen deze installatie thuis hebben. Een enkeling heeft een duo-lnb laten installeren om zowel de Astra 1 (19.2) als wel de Astra 3 (23.5) te kunnen ontvangen. Nu het zo aantrekkelijk is geworden om ook de FTA Britse tv via de satelliet te ontvangen via de Astra 2 (28.2) satelliet, hier wat mogelijkheden om een combinatie te maken:
  • Een draaibare opstelling dmv een moter op de schotelantenne te plaatsen om (bv) zowel Astra 1 als de Britse Astra 2D te kunnen ontvangen.
  • Het gebruik van de Technisat Multytenne, geschikt voor het gebruik van maar liefst 4 satellieten! Let op: deze schotel levert signaal voor 1 satellietontvanger! Voor meerdere satellietontvangers in huis gebruik de Multytenne TWIN.

Satellietontvanger voor een combinatie satellietinstallatie

Schakelen tussen meerdere satellieten door bv een moter of door een multytenne is het noodzakelijk dat de satellietontvanger met Disecq (schakelen tussen satellieten) overweg kan, en FTA en Common Interfacecombineert. Goedgekeurde CanalDigital ontvangers zijn ongeschikt voor een combinatie satellietinstallatie!

Ondertiteling

In Nederland zijn we zo gewend om tv te kijken met ondertiteling, dat de switch naar de Britse tv zenders waar de ondertiteling ontbreekt, onwennig tv kijken is. De Engelse ondertiteling (teletekst pag: 888) kan er onder gezet worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Professionele satelliet installatie: Astra service dealerProfessionele satelliet installatie: Astra service dealerOp zoek naar een professionele satelliet installatie specialist die alles weet over digitale tv en radio via de satellie…
Astra satellietenAstra satellietenEigenaar van de Astra satellieten is SES ASTRA in Luxemburg van de SES groep. De SES groep is het grootste, beursgenotee…
Digitale HDTV zenders via de satellietDigitale HDTV zenders via de satellietHDTV is een grote hit in Amerika en hier in Europa begint het in een stroomversnelling te komen. Steeds meer HD diensten…
High Definition TV, het nieuwe tv-signaalHigh Definition TV, het nieuwe tv-signaalHDTV is enorm in opkomst. Vermoedelijk zal HDTV nog dit jaar (2008) definitief doorbreken in Nederland. Via de satelliet…
Satellietontvanger DreamboxSatellietontvanger DreamboxWat is het grote voordeel van de digitale satellietontvanger Dreambox? Wat is een satellietontvanger en wat doet hij? Wa…
Bronnen en referenties
  • http://nl.kingofsat.net/tv-28.2E-fta.php
  • www.astra2d.com
  • www.ses-astra.com/business/en/satellite-fleet/satellite-list/astra2d/index.php

Reageer op het artikel "Britse BBC FTA tv via de Astra satelliet"

Reacties

Pieter Immel, 20-05-2010 18:02 #2
Hoewel ik thuis op de kabel zit en ik daar vier BBC zenders op kan ontvangen, heb ik ook een onderkomen in Duitsland, bij Osnabruck, waar ik graag al die fantastische Britse zenders zou willen ontvangen. Kunt U me adviseren wat ik daarvoor nodig heb. Ik ben een leek op het gebied van schotelantennes.

Anja Pay, 15-06-2009 23:21 #1
Begrijp maar weinig hiervan; ben haast volkomen "digibeet", maar wel zeer geinteresseerd. Binnenkort, augustus/september betrekken we een nieuwbouwappartement met nog zo'n 30 vnl. Ned. Brits en Ierse medebewoners die waarschijnlijk, net als ikzelf, de BBC niet willen/kunnen missen. Spreek ook vloeiend Frans en werk met de betreffende bouwmaatschappij samen. Alles kan en mag nog worden aangepast maar hoe pak ik dat aan, waar moet ik om vragen. Ik weet dat er satelieten op het dak worden geplaatst… Reactie infoteur, 24-06-2009
Beste Anja Pay,

Alle Britse tv via de satelliet gaan enkel en alleen via de satelliet Astra 2D. Deze satelliet staat op 28.2º en de schotelantenne die op het dak van het nieuwbouwappartement geplaatst zal moeten worden, moet gericht worden op de Astra 2D op 28.2º. Alleen via deze satelliet kunnen de BBC´s, ITV´s en Channel4 (enz) ontvangen worden.
Je had het over de franse taal en je bent zelf Nederlandse. Houd er rekening mee dat Franse en Nederlandse zenders NIET te ontvangen zijn via de "Britse" Astra 2D satelliet!
Het beste kan je beginnen met het contacteren van een goedgekeurde telecom satelliet instalatie bedrijf. Maak een lijst van alle zenders die jij en je medebewoners graag zouden willen ontvangen. Zou je (bv) behalve de Britse tv toch ook graag de NLse zenders willen ontvangen, zouden er twee verschillende schotelantenne´s geplaatst moeten worden. De "Nederlandse" satelliet bevat ook franse, duitse, spaanse (enz) zenders. Mochten er ook andere nationaliteiten in het nieuwbouwappartementen complex komen, zou deze "Nederlandse" satelliet ook bijzonder interessant voor hen kunnen zijn.
Zijn er meerdere goedgekeurde telecom satelliet installatie bedrijven bij je in de buurt, vraag ze allemaal om een offerte nadat je bekend hebt gemaakt wat jou en je medebewoners wensen zijn. Prijsverschillen in kosten kunnen uiteindelijk doorslaggevend zijn met wie je uiteindelijk in zee wil gaan.
Ik wens je heel veel succes met de komende verhuizing en hopelijk kan je zeer binnnekort genieten van de BBC in je nieuwbouwappartementencomplex!

Met vriendelijke groet, Roberta
(Wegens vakantie een verlate reactie, mijn excuses!)

Infoteur: Roberta
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!