InfoNu.nl > Electronica > Geschiedenis > Opkomst van de robot - zijn ontstaan

Opkomst van de robot - zijn ontstaan

Opkomst van de robot - zijn ontstaan Onbewust maakt de hedendaagse mens dagelijks volop gebruik van de robot. Ze worden gebruikt in ziekenhuizen, huishoudens maar ook in de auto zijn ze tegenwoordig onmisbaar. De robot is geen uitvinding die op zichzelf staat, zoals bijvoorbeeld die van de cd. De ontwikkeling van de machine ging hieraan vooraf. De wortels van de moderne robots liggen in de oudheid.

De machine

De ontwikkeling van de machine is al in gang sinds de oudheid, waarin allerlei apparaten werden uitgevonden om het menselijk leven te vergemakkelijken. Deze apparaten waren in staat een bepaalde taak uit te voeren of functie te vervullen. De mens was tot veel van deze taken ook in staat maar gebruikte de apparaten om tijd te besparen of ter versterking van de eigen kracht. Een voorbeeld van zo’n apparaat is de waterpomp, die al door de Romeinen werd gebruikt. De machine is in essentie een middel om een vorm van energie om te zetten in een andere vorm van energie, bijvoorbeeld beweging. Vanaf de industriële revolutie kregen machines andere bronnen van energie dan die van mensen- en dierenkracht. De stoommachine werd uitgevonden. Zo waren de eerste machines in staat te werken zonder door mensen te worden aangedreven.

Automatisering

Dit was het begin van de automatisering: bepaalde taken werden van de mens overgenomen en door machines uitgevoerd. Voorbeelden hiervan zijn het produceren en verpakken van producten. Voordelen hiervan zijn van economische aard. Machines hoeven niet te worden betaald en kunnen efficiënter omgaan met hun taak. Zo verliest men minder geld aan arbeiders, tijd en grondstoffen. De ontwikkeling van de machine met één taak, heeft geleid tot de introductie van de robot. Dit is een machine die zo is geprogrammeerd dat hij meerdere taken kan uitvoeren en op die manier breder inzetbaar is dan de numerieke machine.

De eerste robots

Het eerst werd van de robot gesproken rond 1933 door de Tsjechische schrijver Karel Capek. Hij gebruikte het in een titel voor zijn toneelstuk R.U.R. (Rossum’s Universele Robots). Het woord robot was afgeleid van het Tsjechische woord robota: werk/verplichte arbeid. De tijd van ontstaan van de robot is niet duidelijk aan te wijzen. Al vanaf de 4de eeuw v.Chr. werden automaten uitgevonden met, in de meeste gevallen, functies van amusement. Zo bestond er de eend die kon poepen en een Japanse theeschenker. Aanvankelijk werden de automaten aangedreven door stromend water, radertjes en stoom. Later werden ook springveren gebruikt en bij de uitvinding van de elektriciteit werd dit de energiebron. Waar robots eerst vooral dienden als amusementsmiddel, werden ze sinds de introductie van elektriciteit al snel gebruikt als efficiënte en krachtige hulp van de mens, net als de zonet genoemde apparaten.

De moderne robot

De mogelijkheden en taken van robots blijven toenemen. Een bekende robot is de lasrobot. Deze is nu onmisbaar voor vele industrieën, in het bijzonder in de productie van auto’s. Tegenwoordig is men door de toenemende kennis van technologie in staat robots zeer complexe functies te laten vervullen. Ze worden niet alleen in fabrieken ingezet voor productie. Ook in ziekenhuizen en huishoudens komen ze steeds vaker voor. In ziekenhuizen worden ze gebruikt als chirurgisch gereedschap en in huishoudens voeren ze taken uit als grasmaaien en stofzuigen. Daarnaast zijn wetenschappers bezig met het maken van robots die kunnen praten. Deze kunnen onder andere worden gebruikt om kinderen te vermaken. In de toekomst zal de rol van robots en hun taken alleen maar toenemen.

Lees verder

© 2014 - 2017 Balideli, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Robot
  • http://www.scientias.nl/overal-robots-automatisering-van-de-liefde-tot-de-dood/63427
  • Documentaire: Tegenlicht - Hoe raken we de auto kwijt
  • http://www.robotexpertisecentrum.nl/

Reageer op het artikel "Opkomst van de robot - zijn ontstaan"

Infoteur: Balideli
Gepubliceerd: 19-02-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Geschiedenis
Schrijf mee!