InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Aandachtspunten bij het kopen van een tv

Aandachtspunten bij het kopen van een tv

Aandachtspunten bij het kopen van een tv Op zoek naar de juiste televisie? Neem er de tijd voor. Het kiezen van een nieuwe tv is geen eenvoudige opgave. Behalve dat hij goed moet staan in het interieur (als middelpunt van uw home entertainmentset), maken de vele toepassingen ervan een goede keuze niet makkelijker. Zoveel mogelijkheden, zoveel varianten en ontwikkelingen die elkaar razendsnel opvolgen. Daarom is het goed eens stil te staan bij een aantal aandachtspunten.

Waar dient de televisie voor gebruikt te worden?

Een vraag die jaren geleden nogal wat verbazing zou hebben opgeroepen. Maar de hedendaagse SMART-tv kan veel meer dan alleen maar programma's weergeven. Het is een multimediaal instrument geworden waarop internet gebruikt kan worden en dat veelal kan fungeren als spil van overige entertainmentapparatuur. Maar niet alle SMART-tv's zijn uit hetzelfde hout gesneden. Verifieer of de tv over wifi beschikt (omdat internet voor het bekijken van inhoud een steeds grotere rol gaat spelen in de toekomst). Wanneer Skype of enig andere 'slimme service' gebruikt gaat worden, wees er dan zeker van dat er een app beschikbaar is voor het tv toestel dat aangekocht wordt.

De juiste maat kiezen

De juiste grootte van het beelddiagonaal houdt verband met de meest prettige kijkafstand. In het algemeen kan de kijkafstand door drie gedeeld worden om zo tot de juiste maat van het beelddiagonaal te komen. Een voorbeeld: wanneer de afstand tussen de tv en de bank twee meter betreft, dan volstaat een beeldschermgrootte van 26 inch of 69 cm. Voor HD (High Definition) en U(Ultra)HD-tv's kun je gerust een groter beeldformaat kiezen.

Het type SMART-tv anno 2017

Het type beeldscherm bepaalt de kijkervaring en daarmee veelal de uiteindelijke keuze. Plasma laat nog altijd kwalitatief het beste beeld zien, met name de zwartwaarden. Maar, een nadeel van plasma is het in verhouding hogere stroomverbruik dan bijvoorbeeld bij de LCD-/LED-televisies het geval is. Een nadeel van LCD-/LED-toestellen is de wat hogere reactietijd die nodig is bij het schakelen van programma's.

Een keuze uit Full HD en HD-Ready gaat over resolutie (scherpte van beeldkwaliteit). Bij HD-Ready kan een minimale resolutie weergegeven worden van 720p. Maar hier schuilt tegelijkertijd ook een 'valkuil', in de praktijk komt het er vaak op neer dat de maximale resolutie ook 720p. betreft. HD-Ready volstaat wanneer voorlopig nog analoge televisie gekeken wordt (of digitale televisie in SD). Voor Blu-rayfilms en Full HD-games is een Full HD-toestel het meest passend.

En dan is er nog de 4K Ultra HD-televisie, het ultimum als het aankomt op beeldkwaliteit. Deze is vier keer scherper dan Full HD en geeft een zeer realistische kijkervaring weer. Hoe meer pixels, des te gedetailleerder de beeldweergave is. Bij een 4K Ultra HD-televisie is de resolutie 3840 x 2160 pixels. Ter vergelijking, een Full HD-tv heeft 'slechts' 1920 x 1080 pixels. Met 4K Ultra HD zie je alle details zeer scherp op je beeldscherm. Maar wat doe je in het geval je een film wilt kijken die in standaard HD-kwaliteit is opgenomen? '4K-opschaling' is dan in veel gevallen de oplossing, informeer ernaar alvorens je een 4K Ultra HD-toestel aanschaft.

Aansluitingen

Met name wanneer wat oudere (analoge) apparatuur zoals videorecorders, dvd-spelers etc. moet worden aangesloten, is het goed om te controleren of het nieuwe tv-toestel daartoe mogelijkheden biedt. In veel gevallen zijn echter verloopconnectoren in de handel te verkrijgen. Kijk ook naar het aantal HDMI-aansluitingen wanneer je apparaten (bijvoorbeeld gameconsoles, Blu-ray-spelers) met een dergelijke stekker wilt koppelen.

Geluidskwaliteit

De liefhebbers van kwalitatief goed geluid komen tekort bij de meeste moderne SMART-tv's. Een warme en volle dynamiek blijft vaak uit. Informeer naar de mogelijkheden om een sound bar of home theater system te koppelen.

Negeer de 'cadeau-acties'

Blijf gezond verstand gebruiken bij verleidingen een toestel te kopen waar een leuke attentie bij zit. Kijk en vergelijk goed of het 'cadeau' geen sigaar uit eigen doos is!

Extra garantie bijkopen

Het fenomeen extra garantie bijkopen komt voor bij veel (huishoudelijke)apparatuur waaronder ook de tv's. Met een garantieverzekering of een servicegarantie worden kosten vergoed als gevolg van een defect na afloop van de fabrieksgarantie.
Maar het bijkopen van garantie blijkt veelal overbodig. De verkoper dient wettelijk gezien een kwalitatief goed product te verkopen. Daarnaast kan een defect ook in veel gevallen door een (schade)verzekering worden gedekt.

Energielabel

De laatste tip, maar niet minder belangrijk. Zeker wanneer je weet dat we (met uitzondering van onze nachtrust) een kwart deel van ons leven achter 'de buis' doorbrengen. De ene tv springt zuiniger om met stroom dan de andere. Gesteld kan worden dat LCD/LED de meest energievriendelijke televisie is, daarentegen is de plasmatelevisie het minst zuinig. Gelukkig is er het energielabel dat je vertelt welke televisie het minste stroom verbruikt. LCD-/LED-tv's hebben vaak label A+, A of B, maar er zijn ook A++ LCD-/LED-toestellen. De plasmatelevisie valt veelal in het B- of C-segment. Let op: hoe groter het beeldscherm hoe hoger het energieverbruik is.
© 2017 Lexi, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is nou precies een HD ready televisie?Wat is nou precies een HD ready televisie?De technologie van beeld en geluid gaat verschrikkelijk snel omhoog. Zonder een ‘HD ready’ tv hoor je er al niet meer bi…
Ultra HD of 4K: De volgende stap na HD televisieUltra HD of 4K: De volgende stap na HD televisieTegenwoordig hebben de meeste mensen een platte HD televisie thuis. En dat de kwaliteit een stuk hoger is dan de grote t…
HD-televisie - Alle informatieDe techniek binnen de TV wereld verbetert zich snel. Het ene is nog mooier dan het andere. Een van de mooie dingen die z…
Philips Cinema 21:9 ambilight televisie: bioscoop voor thuisPhilips introduceert de eerste televisie ter wereld met de verhouding van een bioscoopbeeld: de Philips Cinema 21:9. Met…
Recensie televisie: Samsung UE22D5003Recensie televisie: Samsung UE22D5003De tijd van de beeldbuistelevisie is nu toch echt voorbij. Maar ja, welke televisie is nou een goede vervanger? Hoe groo…
Bronnen en referenties
  • Plattetvdiscounter.nl. Geraadpleegd op 15-12-2016. URL: https://www.plattetvdiscounter.nl/outlet
  • Wikipedia.nl. Geraadpleegd op 15-12-2016. URL: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ultra-high-definition_television
  • Milieucentraal.nl. Geraadpleegd op 15-12-2016. URL: https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/apparaten-en-verlichting/tv-ict/
  • Energielabel.nl. Geraadpleegd op 15-12-2016. URL: https://www.energielabel.nl/apparaten/televisie/

Reageer op het artikel "Aandachtspunten bij het kopen van een tv"

Infoteur: Lexi
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!