InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Satelliet tv algemeen: Astra 19.2 en de 23.5 Astra satelliet

Satelliet tv algemeen: Astra 19.2 en de 23.5 Astra satelliet

Satelliet tv algemeen: Astra 19.2 en de 23.5 Astra satelliet Kort gezegd kijk je tv via een schotelantenne die in verbinding staat met een communicatie satelliet in de ruimte. De grootste en bekendste satelliet aanbieder met zijn satellietsystemen in Nederland is ASTRA. Via de Astra satelliet hebben we binnen Nederland 100% ontvangst en zelfs de mogelijkheid om tussen twee verschillende Astra satellietposities de publieke en commerciële tv zenders, HDTV en de regionale tv zenders te bekijken.

Astra 19.2 graden oost en de Astra 23.5 graden oost

Nauwkeuriger: Via de ASTRA satelliet 19,2 graden oost kunt u de publieke en commerciële tv zenders ontvangen (enkele honderden tv en radio kanalen!) en via de ASTRA satelliet 23,5 graden oost kunt u themakanalen en de regionale tv-zenders ontvangen! Via de ASTRA satelliet 23,5 graden oost zijn alle beschikbare zenders in HD te ontvangen. Tijdens grote evenementen, zoals de EK 2008 en de Olympische spelen zal Nederland 1 als HD via de ASTRA satelliet 23,5 graden oost beschikbaar zijn, mits je een abonnement hebt via CanalDigitaal. Voor de HD signalen geldt: de tv thuis dient wel geschikt te zijn voor het ontvangen van HD signalen!

Astra 1 en de Astra 3 satelliet.

Voor het gemak is de Astra 19.2 graden oost satelliet nu tot Astra 1 benoemd, en de Astra 23.5 graden oost satelliet nu als Astra 3 benoemd.

Twee satellieten, twee schotels?

Aangezien de Nederlandse tv aanbod sinds kort uitgezonden wordt via twee verschillende Astra satellieten, zijn er mensen die vrezen dat ze twee schotels zouden moeten plaatsten. Met het gebruik van een DUO LNB, die allebei gericht worden op de twee verschillende ASTRA satellieten, op een schotel, is dit probleem ook opgelost.

Voorheen hadden de meeste schotelbezitters die naar de Nederlandse tv aanbod keken via de Astra satelliet, alleen te maken met de 19.2 graden oost Astra satelliet (a.k.a. Astra 1) . Nu er ook Nederlandse tv aanbod op de tweede Astra satelliet wordt aangeboden (Astra 23.5, ofterwijl de Astra 3 satelliet), zullen de meest schotelbezitters een kleine aanpassing aan hun installatie moeten ondergaan. Door een DUO LNB te laten installeren op de huidige schotel, is er de mogelijkheid om beidden Astra satellieten en hun programma´s te ontvangen.

Digitaal tv via de satelliet

Er is geen vaste kabelaansluiting voor nodig. Tegenwoordig is het kijken via de satelliet allemaal digitaal. Digitaal tv kijken bevredigd voor veel tv kijkers de enorme behoefte aan een hogere en betere beeld en geluids kwaliteit.

Ontvangst Nederland

Welke maat schotel heb je in Nederland nodig?
In Nederland kan je met een kleine schotel alle bekende Nederlandse publieke en commerciële tv zenders en kanalen ontvangen. Een schotel van 64 cm biedt garantie voor een goed ontvangst. Schotels zijn er in allerlei kleuren en vormen te krijgen, informeer bij de dealer als een witte standaard schotel niet tot de verbeelding spreekt!

LNB: Low Noise Block down converter

De schotelantenne ontvangt het signaal van de satelliet en weerkaatst het signaal naar de ontvangstkop. De ontvangstkop (de LNB) “hangt” voor de schotel en transformeert de signalen via de coax kabels naar de satellietontvanger. Beter gezegd: de LNB converteert de signalen naar een lagere frequentie waardoor de coax kabel de signalen, die beschikken over de juiste frequentie, kan afleveren aan de satellietontvanger.

Een goede LNB is zijn geld meer dan waard! Een universele LNB, ook bekend als een standaard LNB is geschikt voor 1 enkele aansluiting. Een aansluiting voor 1 satellietontvanger. Zijn er meerdere satellietontvangers in huis, informeer bij de dealer welke LNB geschikt is. De LNB familie is een zeer uitgebreide familie met een hoop mogelijkheden!

Satelliet ontvangers

Afhankelijk of je via de Astra satelliet naar de betaalde publieke en commerciële tv zenders wil kijken via CanalDigitaal of enkel de FTA (Free To Air, dwz gratis te ontvangen, dus zonder betaalabonnement) zenders wil kijken via de satelliet, laat je goed informeren door de dealer. De mogelijkheden zijn talrijk en het verschil in prijsklasse kan enorm zijn.

Footprints geven een indicatie van de juiste maat schotelantenne

Footprints zijn ontvangstgebieden
De tv en radiokanalen zenden hun signaal naar de satelliet. De satelliet stuurt deze signalen terug naar een bepaald gebied op aarde. Het signaal is het sterkst in het midden van dit gebied. Het signaal wordt zwakker hoe dichter we ons bij de rand van dit gebied bevinden. Behalve dat het signaal zwakker wordt in de buitenste randen van een footprint, zal het signaal veel hinder ondervinden van signalen die daar in de regio sterke signalen zijn!

Wat is een footprint?

Bijvoorbeeld: Een Nederlandse radiozender zendt zijn signaal naar de satelliet. Aangezien het om een Nederlandse radiozender gaat, zal deze Nederlandse radio zender zijn luisteraars in Nederland hebben. Logisch dat de satelliet dit signaal gebundeld terugstuurt in een gebied op aarde met Nederland als middelpunt. Dit gebied op aarde waar de signalen van een satelliet zijn te ontvangen heet een “footprint”.

Wanneer heb je een grote maat antenneschotel nodig?

De footprint van een Astra satelliet beslaat een groter gebied dan alleen Nederland. Landen als Ierland, het zuiden van Portugal, het zuiden van Italië en het zuiden van Spanje vallen in de buitenste ringen van de footprint van de Astra satelliet. In deze gebieden is het noodzakelijk een grotere maat schotelantenne aan te schaffen om alsnog naar de Nederlandse publieke en commerciële tv zender te kunnen kijken, aangezien in de buitenste randen van de footprint de signalen van de satelliet zwakker zijn. De satelliet signalen aan de buitenste rand van de footprint staan onder grote invloed van allerlei stoorzenders! Het is, helaas, een gebruikelijk beeld als je in de buitenste rand bevindt dat beeld pixeld en/of het geluid wegvalt, vooral tijdens “prime-time” uren!

Griekenland, bv, valt bijna in zijn geheel buiten het ontvangstgebied van de Astra satelliet! Het handige van die footprints is, dat ze een indicatie aangeven welke minimale maat schotelantenne je nodig hebt, afhankelijk van de locatie in de footprint.

Nederlandse betaal tv via een abonnement via de Astra satellieten in het buitenland is goed te ontvangen in West-Europa!

Kenmerk Astra 19.2 satelliet in het buitenland

Zit je in het buitenland, wil je graag contact houden met het Nederlandse thuisfront via de tv. De Astra 19.2 satelliet staat er om bekend dat hij signaal "lekt" in het buitenland. Zo kan het dus gebeuren dat je (bv) in het Midden Oosten signaal kan oppikken. Met de grote nadruk op KAN! Het is namelijk absoluut niet de bedoeling dat Nederlandse betaal tv via de Astra 19.2 satelliet buiten WEST-EUROPA is te ontvangen!! (Wegens nationale en internationale tv-rechten en uitzendingen ed.) Ook wegens het lanceren van nieuwe satellieten kunnen lekkende signalen voorgoed verdwijnen.

De Astra 23.5 is een nieuw gelanceerde satelliet in vergelijking met het "oudje" de 19.2 Astra satelliet. Om alle miscommunicatie voor eens en altijd uit de wereld te helpen, hebben ze bij de SES-Astra groep besloten dat alle nieuw gelanceerde Astra satellieten, waaronder de "nieuwe" Astra 23.5, een gedeeld kenmerk hebben:

Geen signaal buiten West-Europa en geen "lekkend" signaal buiten West-Europa!

23.5 Astra in West-Europa

Ik woon en werk in Tenerife. Ook al mag Tenerife onderdeel zijn van de Canarische eilanden, dus Spanje en dus Europa en dus West-Europa, ik kan geen 23.5 Astra signalen hier oppikken. In alle eerlijkheid, ik heb het (nog) niet getest met een 3.0 meter Off Set of met een 3.10 Prime Focus schotelantenne, misschien dat er eventueel iets opgepikt zou kunnen worden. Met de nadruk op misschien en eventueel.
Geografisch gezien is het onlogisch, met het oog op het nieuwe kenmerk dat de SES-Astra groep hanteren met hun nieuwe astra satellieten, dat er signaal te ontvangen is op de Canarische eilanden. Ook al zijn we echt onderdeel van West-Europa (politiek gezien). Ik vrees dat Madeira hetzelfde euvel ondervindt als wij: te ver weg van het vaste land, te ver weg van de footprint.

Positie schotelantenne naar de satelliet moet altijd vrij van obstakels zijn!

Geen struik, boom, plant, laat staan een gedeelte van een gebouw zou tussen de geplaatste schotelantenne en de satelliet moeten zijn! De positie van de schotelantenne naar de satelliet moet altijd absoluut vrij van obstakels zijn! Een klein obstakel betekend verlies van het signaal, zelfs een totaal verlies van het signaal! Houd daar rekening mee als je zelf een schotelantenne gaat plaatsten! Denk ook aan die pasgeplante jonge boom, als hij volgroeid is, blokkeert hij dan het satellietsignaal? Ook boombladeren zijn obstakels voor het signaal!
Denk ook aan de weersomstandigeheden: regen, sneeuw, hagel en enz is een obstakel!
Signaalverlies kan ook ontstaan door coaxkabels.

Activeren van je abonnementskaart/smartcard

Het installatiebedrijf om je schotelantenne te plaatsen en te richten op de juiste satellietpositie kan niet de door jouw aangeschafte satellietabonnement activeren! Alle Nederlandse betaal tv kaarten zijn niet “plug-and-play”, ze moeten geactiveerd worden door of een nummer in Nederland te bellen of via internet via de homepage van de aanbieder. Normaliter binnen 60 minuten is de kaart geactiveerd en kan je naar de Nederlandse tv kijken.

Laat de kaart/smartcard altijd in de satellietontvanger zitten!

Je abonnementskaart is een plastic kaart, te vergelijken met een bankpasje, dat je in je satellietontvanger moet stoppen. Zodra de kaart is geactiveerd staat de kaart in verbinding met de Astra satelliet. Laat de satellietontvanger met de kaart erin altijd op stand-by staan. Als de Astra satelliet een te lange periode geen verbinding kan maken met je kaart, wordt de kaart gedeactiveerd!

Lees verder

© 2008 - 2014 Roberta, gepubliceerd in Multimedia (Electronica) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Satelliet tv buitenland en BVN NLse tv buitenland.
Gerelateerde artikelen
Digitale HDTV zenders via de satellietDigitale HDTV zenders via de satellietHDTV is een grote hit in Amerika en hier in Europa begint het in een stroomversnelling te komen. Steeds meer HD diensten…
Professionele satelliet installatie: Astra service dealerProfessionele satelliet installatie: Astra service dealerOp zoek naar een professionele satelliet installatie specialist die alles weet over digitale tv en radio via de satellie…
Britse BBC FTA tv via de Astra satellietBritse BBC FTA tv via de Astra satellietBehalve de BBC tv zenders is sinds kort de commerciële Channel4 FTA (ongecodeerd, lees: gratis) te ontvangen op de Engel…
Astra satellietenAstra satellietenEigenaar van de Astra satellieten is SES ASTRA in Luxemburg van de SES groep. De SES groep is het grootste, beursgenotee…
Internet via de satellietInternet via de satellietIedereen die zich buiten het breedband Internet gebied bevindt, heeft sinds kort de mogelijkheid om Internet via de sate…
Bronnen en referenties
  • http://www.ses-astra.com/landingPage/nl/index.php
  • www.canaldigitaal.nl
  • www.tvvlaanderen.be

Reageer op het artikel "Satelliet tv algemeen: Astra 19.2 en de 23.5 Astra satelliet"

Reacties

Jan, 10-08-2014 13:16 #14
En wat is het anbod en wat zijn de kosten?

Wijngaarden, 23-03-2013 14:51 #13
Dus ik kan met mijn oyster visioen 60 cm met gewone NLB kop ook HD zenders ontvangen voor mijn camper met automaat?

alvast vriendelijk bedankt

J. de Bruin, 01-10-2012 12:06 #12
Signaalsterkte verschil Astra 19-3 FTA en betaalde Nederlandse zenders?

Decoder is een oudere maar perfect spelende Phlips DSR 2000 met een Topset Canaldigital pakket, prima. Ik gebruik nu een Triax TD 110 schotel, ipv van de oude Triax 78 cm schotel, dus ik verwachtte een behoorlijke signaalverbetering, dit klopt wel voor de meeste FTA zenders met 145 signaal sterkte en signaal kwaliteit zeer goed. Maar de signaalsterkte van de Nederlandse zenders blijft behoorlijk achter, namelijk signaalsterkte 120, signaalkwaliteit zeer goed. Dat is een verschil van 25 punten tov de FTA kanalen, hoe kan dat? Ik heb de schotel op maximale sterkte uitgericht met een satfinder. Moet ik de schotel uitrichten op maximale sterkte van de Nederlandse zenders of maximale satelietsterkte?. Gaarne uw reactie.

De Jong Peter, 14-05-2012 14:25 #11
Overdag gaat de zender van 23.5 aardig, maar na de middag weg. In de nacht even goed. Dan zakt hij steeds weg. Wat moet ik doen? Ook geen AT5. Waarom niet? Ik betaal €32,50 per maand voor mijn digitaal. Help ons, want we hebben ook recht op een goede TV. We zitten in het zuiden van Spanje Alicanten. b.v.dank Peter en Wil

J. Brijs, 20-03-2012 01:24 #10
Waar kan ik ergens de footprint van de 23.5 graden vinden? Wij trekken door heel Europa en het is dus wel handig om deze footprint te hebben.

Boom, 18-08-2010 12:59 #9
Hallo heb een vraag.Wij hebben een schotel voor de Astra sateliet te ontvangen.
Nu is deze door de harde wind uit de koers geraakt.Krijg nu geen ontvangst meer, maar een rode stip.
Kan ik hem zelf weer richten, en zin hier apparaatjes voor in de handel?

M.vr.gr.Henk-Jan.

Cees, 23-12-2009 15:29 #8
Een iets groter nieuwe schotel bleek al enig doeltreffend middel. alle programma's komen helder door.
mvg cees

Cees, 17-12-2009 20:41 #7
Infoteur, bedankt voor de tip, maar hij heeft niet geholpen. Het zijn alleen RTL 4-5-7 en 8 (8 kan ik niet ontvangen daar ik een 2e kaart heb van C.D. Bij afstemming op de resp. Rtl-kanalen wordt aangegeven: geen of slecht signaal. Alle overige NL zenders zijn prima te ontvangen Ned 1-2-3, Ned 5, SBS
Mijn ontvanger is een X-treme UC 6400 met een I.C.-module waar ik geen problemen me heb voor ontvangst in Oostenrijk
mvg Cees Reactie infoteur, 18-12-2009
Beste Cees,

Gisteravond had ik ook geen signaal of zeer slecht signaal van de RTL zenders, door het zeer slechte weer hier. Noodgedwongen "moet" ik het tijdens slecht weer het hier met SBS, NET5 of de NLden doen. (En als het helemaal te erg wordt, overgaan op de Spaanse zenders!) Ik ben dan ook heel benieuwd, nu het weer hier inmiddels weer wat beter is, of je RTL zenders het inmiddels weer doen.

Cees, 17-12-2009 13:11 #6
Heb m'n sat. ontvanger meegenomen naar Lanzarote, alle NL programma's zijn te ontvangen m.u.v de RTL zenders 4-5-7-8 SBS 6 en Bet 5 doen het wel
Wie kan mij helpen dit op te lossen Reactie infoteur, 17-12-2009
Beste Cees,

We hebben de laatste dagen hier op de Canarische eilanden nogal slecht weer gehad. Ik kan het altijd aan de NLse tv merken dat het slecht weer is. De zenders die jij opnoemt: alle RTLs, vallen bij mij weg met slecht weer.
Zou het kunnen dat jij problemen ondervind met de RTL zenders tijdens slecht weer? Je zou de ontvanger kunnen re-booten (helemaal uitschakelen en weer aan zetten), misschien helpt dat.
Anders even op de Canal Digital site kijken, en even checken of je ontvanger bij hen op de lijst staat. Via de site word je via links doorgewezen wat je wel of niet moet doen. Succes!
Met vriendelijke groet, Roberta

Roger, 06-04-2009 22:11 #5
Hoi, zelf woon ik ook op de Canarische eilanden (La Palma) en vroeg me af of er hier BBC te ontvangen is. Zover ik me heb kunnen informeren niet maar misschien toch een mogelijkheid? Reactie infoteur, 07-04-2009
Toch een tv/satellietbedrijf gevonden op La Palma:

Palma Tronic S.L.
C/Carias nº 7
38700 Santa Cruz de La Palma
Tel: 922-415392
Fax: 922-417117

Roberta (infoteur), 05-01-2009 23:12 #4
Beste Tim Kroese,
HD tv via de satelliet (de Astra 3 satelliet) kan je (tot nu toe) alleen ontvangen door een abonnement via Canal Digitaal. Aanbod van (Nederlandse) HD zenders zijn echter nog zeer beperkt: National Geografic HD, Discovery HD, Een HD en Brava HD TV. BBC HD is gratis te ontvangen via de Astra 28.2 oost satelliet en bv ARTE HD is gratis te ontvangen via de Astra 1 satelliet.
Op de Astra3 satelliet zijn verder alle 10 de regionale tv zenders gratis te verkrijgen, zonder abonnement, maar helaas niet in HD. Ook zijn er themapaketten te verkrijgen via een abonnement, zoals Nederland4, Holland Doc, Playboy tv, NGC Wild en Discovery Wild, maar geen van deze themapaketten zijn in HD kwaliteit!
Zie het artikel: http://electronica.infonu.nl/multimedia/22224-nederlandse-tv-ontvangen-via-de-astra-satellieten.html over welke zenders en paketten via een abonnement gaan en welke gratis te ontvangen zijn via de Astra3 satelliet. Wel is het zo dat tijdens grote sportevenementen Ned1 in HD kwaliteit via de Astra3 te ontvangen is (met een smartcard van canaldigitaal!)
Verder moet de tv zelf geschikt zijn voor HD ontvangst, te herkennen aan de HD ready of de FULL HD logo. Satelliet ontvanger moet ook geschikt zijn voor HD ontvangst. Gecertificeerde canal digitaal HD ontvangers zijn oa: Phillips DSR7121, Homecast HS5101 CI en de Homecast HS5101 CI USB.
Voor 3 tv´s in huis met 3 satellietontvangers die allen geschikt moeten zijn voor de hd kwaliteit en met de huidige zeer beperkte aanbod van Nederlandse HD zenders op de Astra3 satelliet, lijkt het me een zeer kostbare aangelegenheid. Beter zou zijn om een combinatie te maken, 1 hd tv met 1 hd satellietontvanger en de andere tv´s aansluiten op bijvoorbeeld de Astra1. Begin 2009 zullen de publieke omroepen, Ned1, Ned2 en Ned3 een begin maken met het starten in HD kwaliteit.
Kijk ook eens naar het artikel: http://electronica.infonu.nl/diversen/23873-high-definition-tv-het-nieuwe-tv-signaal.html
Met vriendelijke groet, Roberta

Tim Kroese, 01-01-2009 18:23 #3
Ik heb een belangrijke vraag wij willen een HD schotel en we hebben 3 tv's en ik weet dat je voor ieder tv een hd tuner nodig hebt, maar wat raden jullie aan? wij willen geen abbonement. kan je op een hd schotel ook quatro LNB plaatsen? en heb je voor Astra 3 abbonement nodig

Roberta (infoteur), 02-09-2008 13:53 #2
Beste A de Groot,
Ja, je kan meerdere tv´s aansluiten op de schotelantenne door het gebruik van een Twin of een Quatro LNB, afhankelijk van de persoonlijke wensen. Beter: je sluit een digitale satellietontvanger aan op de LNB.

Een digitale satellietontvanger kan slechts 1 zender tegelijk weergeven. Ik ga er van uit dat de bedoeling is dat (bv) de tv in de woonkamer naar sport gekeken kan worden, terwijl (bv) de tv in de slaapkamer gelijktijdig naar een film gekeken kan worden en dat (bv) de tv in de kinderkamer naar tekenfilms gekeken kan worden.

Om met meerdere tv´s onafhankelijk van elkaar naar satelliet tv te kijken, zijn er meerdere satellietontvangers nodig. Per satellietontvanger is er een smartcard met abonnement nodig.

In het voorbeeld van de 3 tv´s: De satellietontvanger voor de tv in de woonkamer kan een smartcard hebben met een abonnement speciaal gericht voor de sportliefhebber, de satellietontvanger voor de tv in de slaapkamer kan een smartcard hebben met een abonnement speciaal gericht voor de filmliefhebbers en de satellietontvanger voor de tv in de kinderkamer kan een smartcard hebben met een abonnement speciaal gericht voor de liefhebbers van tekenfilms.
Canal Digitaal geeft kortingen op de aanschaf van meerdere smartcards.

Voor deze drie satellietontvangers is er een Quatro LNB nodig die voor de schotelantenne?hangt?. Aangeraden wordt om bij het gebruik van meerdere tv´s een maat grotere schotelantenne aan te schaffen dan de standaard maat.

Mocht het geval zijn dat er 2 tv´s in huis aanwezig zijn en de aanschaf van 2 verschillende satellietontvangers en 2 smartcards met abonnement een beetje te veel van het goede is, is er een oplossing door het gebruik van een TWIN satellietontvanger. (Bijvoorbeeld van het merk PACE.)

Deze (Pace) Twin satellietontvanger kan met het gebruik van slechts 1 smartcard twee satellietsignalen vrij geven. Ideaal om op twee verschillende tv´s naar twee verschillende zenders te kijken.

Voorwaarde voor deze installatie: Zorg dat deze (Pace) Twin digitale satellietontvanger Mediaguard coderingstechnologie ondersteunt, er is een DUO LNB voor de installatie nodig en de schotelantenne zou een maat groter moeten zijn dan de standaard maat.

Een volgende optie is het installeren van de 2 ASTRA satellieten (zie het artikel hierboven en het artikel?Nederlandse tv ontvangen via de Astra satellieten?). De ASTRA 19.2 satelliet zou kunnen corresponderen met (bv) de tv in de woonkamer en de ASTRA 23.5 satelliet met (bv) de tv in de woonkamer.

De mogelijkheden zijn talrijk, afhankelijk van het te besteden budget.

Met vriendelijke groet, Roberta

A. de Groot, 01-09-2008 13:53 #1
Kan je meerdere t.v.'s aansluiten op een schotelantenne? We willen hem ook thuis gaan gebruiken.

Infoteur: Roberta
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Reacties: 14
Schrijf mee!