InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Wii aansluiten op internet

Wii aansluiten op internet

Wii aansluiten op internet Veel mensen hebben tegenwoordig een Wii. Met de Wii kun je ook online gaan en spelletjes spelen tegen elkaar spelen of games bestellen met de nintendo points. Er zijn nogal eens problemen met de Wii online zetten. Hoe werkt dat nou eigenlijk? Hoe moet het als je draadloos internet hebt? En nog belangrijker: kun je de Wii ook aansluiten als je geen draadloos internet hebt? Hoe zit het met de verschillende Wii-kanalen?

Wat is een Wii?

Een Wii is een spelcomputer die gemaakt is door Nintendo. Bij de Wii maak je gebruik van een controler die de vorm heeft van een afstandsbediening en die reageert op beweging. Je kunt op deze manier veel actiever gamen. De Wii is door de manier van besturen geliefd bij jong en oud. Er zijn diverse spellen op de markt gebracht die niet alleen voor de echte gamer geschikt zijn. Zo kun je bijvoorbeeld met behulp van de Wii gemakkelijker afvallen en kun je leuke puzzelspellen doen. Maar ook voor de echte gamers zijn er genoeg opties beschikbaar, zoals de games van Zelda en Mario bijvoorbeeld.

Wii en internet

De Wii kan worden aangesloten op internet. Dit neemt veel voordelen met zich mee. Je kunt namelijk games spelen tegen andere mensen die ook online zitten, maar je kunt ook scores met elkaar vergelijken of nieuwe puzzels voor spellen downloaden. Ook krijg je extra Wii-kanalen. Een Wii-kanaal is een klein venstertje dat je aan het begin te zien krijgt. Zonder internetverbinding heb je ook al enkele kanalen, zoals bijvoorbeeld het Mii-Kanaal, waar je de Mii’s kunt maken (poppetjes die in sommige spellen voorkomen). Je krijgt verschillende kanalen als je eenmaal een verbinding met het internet hebt. Zo heb je bijvoorbeeld het Wii-winkelkanaal. Je kunt daar online spellen kopen, die ook wel WiiWares worden genoemd. Je kunt deze kopen met Nintendo Points. Ook heb je het Nintendo-kanaal, een kanaal met updates van de laatste verschenen games. Er is ook een kanaal met enquêtes. Hier kun je meedoen aan allerlei enquêtes en ook de uitslagen bekijken. Ook heb je het Mii-wedstrijd kanaal. Hierbij is het de bedoeling om een bekende persoon te maken als een Mii. Er zijn nog veel meer kanalen waar je gebruik van kunt maken als je Wii is aangesloten op het internet, dus de opties zijn eindeloos.

Wii aansluiten met draadloos internet

Als je draadloos internet hebt, is het gemakkelijk om je Wii toe te voegen aan het internet. Je voert de volgende stappen uit.

  • Ga in de linkerbenedenhoek naar ‘Wii Opties’
  • klik op Wii-instellingen
  • Kies nu voor Internet
  • Kies nu voor verbindingen
  • Kies verbinding 1
  • Druk nu op ‘access point zoeken’
  • Kies de naam van je internetverbinding
  • Sla de instellingen op

Het kan zijn dat draadloos internet is beveiligd met een code. Er wordt dan gevraagd om deze code in te voeren. Deze code wordt vaak gebruikt, zodat bijvoorbeeld buren geen gebruik kunnen maken van het draadloos internet. Test altijd nadat je de internetverbinding hebt toegevoegd of het ook echt werkt.

Wii aansluiten zonder draadloos internet

Er zijn twee manieren om je Wii toch met het internet te verbinden, ook al heb je geen draadloos internet. Hiervoor zul je wel extra dingen moeten aanschaffen, namelijk de WII Lan Adapter of de Nintendo Wi-Fi USB connector.

Wii verbinden met het internet met de Wii LAN Adapter
Je kunt met de Wii LAN Adapter gebruik maken van het internet. Je kunt deze adapter kopen voor zo’n 30 euro. Je moet de Wii LAn Adapter aansluiten op je modem of router. De modem of router is het kastje dat je gekregen hebt. De andere kant van de Wii LAN adapter doe je in de USB poort van je Wii. Vervolgens doe je de volgende stappen op je televisiescherm:

  • klik op Wii-instellingen
  • Kies nu voor Internet
  • Kies nu voor verbindingen
  • Kies voor LAN-kabelverbinding
  • Sla de instellingen op

Na afloop zul je nog wel even moeten testen of het is gelukt met de internetverbinding.

Wii verbinden met het internet met de Wi-Fi USB Connector
De Nintendo Wi-Fi USB connector kost ongeveer 40 euro. Een groot voordeel hiervan is dat je hem ook kunt gebruiken voor je Nintendo DS of Nintendo DSi. Het is ook handig als je Wii niet echt in de buurt van de modem of router staat, maar wél in de omgeving van een computer. Een nadeel is echter dat je computer aan moet staan als je gebruik wilt maken van een internetverbinding op je Wii. Bij de Nintendo Wi-Fi USB connector krijg je software die je kunt gebruiken. Je moet de USB stick in je computer stoppen en daarna de software installeren die je erbij gekregen hebt. Hoe je dit moet doen staat duidelijk aangegeven op je computerscherm. Als je dit hebt gedaan, moet je op je Wii de volgende stappen uitvoeren:

  • klik op Wii-instellingen
  • Kies nu voor Internet
  • Kies nu voor verbindingen
  • Kies voor Wi-Fi-verbindingen
  • Ga nu voor Wi-Fi USB Connector
  • Je krijgt nu in het scherm de naam van je pc. Kies deze aan
  • Klik op Verleen toestemming voor verbinding
  • Sla de instellingen op

Test altijd eerst even of het wel goed werkt en of je alle stappen goed hebt uitgevoerd.

Vragen?

Is het je niet helemaal duidelijk of lukt het niet om je Wii met het internet te verbinden? Onderaan dit artikel heb je de optie om reacties achter te laten. Ook als je nog andere tips hebt om je Wii met het internet te verbinden zijn deze uiteraard van harte welkom.

Lees verder

© 2009 - 2014 Writingsuus, gepubliceerd in Spellen en consoles (Electronica) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Deel je internetDeel je internetIn het kader van de economische crisis is het steeds vaker een sport om de internetverbinding te delen met mensen in de…
Nintendo pointsIn de winkel is Nintendo points te koop voor 10, 20 en 50 Euro. Maar wat is het nou eigenlijk? En wat kan je ermee?
Wat is het ‘internet of things?’Wat is het ‘internet of things?’De term ‘internet of things’ is steeds vaker te lezen. Het jaar 2014 wordt ook wel genoemd als het jaar waarin het ‘inte…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Nintendo website
  • Tijdschrift NGamer

Reageer op het artikel "Wii aansluiten op internet"

Reacties

Luisa, 14-01-2014 13:27 #30
Goedemiddag, ik heb een Wii gekocht, en wil deze graag op internet aansluiten. Helaas vindt de Wii mijn router niet. Alles staat goed ingesteld op de router. Iemand tips?

Erkoc, 06-10-2013 18:42 #29
Heb problemen met het wifi.router.vind alles van de buuren en die van mij komt nergens voor help me aub.

Serge de Bucq, 03-06-2013 21:20 #28
Ik heb alles gedaan wat ik moest doen ik heb mijn code in gegeven en dan was hem verbinding aan het zoeken, dan ging ik terug naar wie menu en ik kan alleen op het weer kanaal en nieuws kanaal en voor de rest niets. ja gewoon spelletjes wel maar niet online of downloaden.

Henkie, 27-01-2013 17:58 #27
Weet iemand bij welk soort je je wachtwoord voor de wifi (bij de wii) moet invoeren?
ik zie hier namelijk 4 soorten…

Yana, 07-01-2013 17:28 #26
Hallo,
ik heb al een tijdje een Wii en wilde hem nu aansluiten op een draadloos internet. Ik zoek een Access Point. Hij vindt heel veel draadloze internetverbindingen, alleen de mijne niet. Wat moet ik doen?

Mvg Yana

Saskia van Zanten, 13-12-2012 12:54 #25
Ik heb mijn wii aangesloten op internet en alles doet het, alleen als ik hem uitzet brand er geen rood maar oranje lampje, ik hoorde dat dat normaal is, maar nu gaat er af en toe ook het blauwe licht branden van waarin je normaal je spellen stopt, hoort dit?

Wietze, 17-10-2012 15:02 #24
Ik krijg nadat ik alles heb gedaan en de verbinding wil testen foutmelding 51330. Wat kan ik hieraan doen?

Anita, 18-09-2012 15:38 #23
Hallo
Bij ons is vanmorgen draadloos internet op de wii aangesloten. Alles doet het, maar als ik bij de wii sing wil downloaden blijft de wii hangen. Waar kan dat aan liggen?

Groetjes Anita

Kellzs, 18-06-2012 16:20 #22
Hallo, ik heb al een tijdje een wii, maar wil graag via wifi mijn verbinding maken. Hij vindt hem wel, maar al voor ik de sleutel in geeft hij een foutmelding en kan hij niet verbinden. Hoop dat iemand me hier mee kan helpen.

Remco van den Berg, 23-05-2012 15:58 #21
Ik heb mijn wii aangesloten met een wifi verbinding en nou reageert mijn wii heel vaag. Hij laad mijn spellen niet meer en gaat soms plotseling uit. Wat kan ik hieraan doen?

Deborah, 20-05-2012 20:33 #20
HELP!

Ik heb onlangs een Wii gekregen. Voornamelijk voor de kinderen maar wilde zelf ook wel wat proberen. Nu probeer ik hem het internet op te krijgen maar dit lijkt bijna wel de uitdaging van de eeuw.
Hij herkent mijn draadloze netwerk niet. Dit terwijl alles, 3 pc's en 2 telefoons er op draaien. Weet iemand hoe dit kan en nog beter wat ik daar aan kan doen?

Mvg,
Deborah.

Crispijn Lange, 08-05-2012 23:51 #19
@Jari Rommens: Was dit op dezelfde router? Heb je de encryptie-methode goed staan? Weet je zeker dat je de code goed hebt ingevoerd? Dit kunnen allemaal redenen zijn voor deze foutmelding (51330).

Crispijn Lange, 08-05-2012 23:35 #18
Dit werkt idd, u heeft er echter niet bijgezet hoe verder te gaan indien het draadloos netwerk NIET herkend wordt. Als u de naam (SSID) van uw draadloos netwerk kent is dit niet zo moeilijk: U kiest niet voor de optie 'access point zoeken' maar u gaat deze handmatig aanpassen. Hierna kiest u de juiste encryptiemethode (meestal AES/TKIP) en voert de bijbehorende code in. Meestal is deze informatie terug te vinden op de onderzijde van de router of in het bijgeleverde informatieboekje (afhankelijk van uw provider).

Jari Rommens, 24-01-2012 16:36 #17
Ik krijg steeds de foutcode 51330 bij de verbindingstest tewijl ik alles goed had in het begin?

Do, 04-12-2011 11:51 #16
Mijn internet is beveiligd, maar ook via wachtwoord krijg ik geen verbinding met internet op de wii. Weet u daar misschien een oplossing voor? De wii ziet wel de verbinding.

Tanja Merks, 03-12-2011 13:05 #15
Hartstikke bedankt hij is bezig met laden en dat zal nog wel een paar uurtjes duren, bedankt!

Anouk, 04-09-2011 20:49 #14
Vandaag heb in mijn Wii met internet verbonden, dit gaat allemaal goed. Maar als ik dan op het winkelkanaal wil kijken om kanalen te downloaden, moet ik eerst iets met die site van nintendo doen. Alleen ik heb mijn Wii laten ombouwen, en als hun dat zien, dan blokkeren ze mijn Wii misschien en dan kan ik er dus niet meer op. Wat moet ik nu doen?

Sonja, 19-06-2011 08:25 #13
Ik heb het in mijn 1tje voor elkaar gekregen, ik heb aansluiting, maar hoe kan ik nou mijn mail bekijken en googlen? wie weet het?

Sonja, 18-06-2011 22:51 #12
He kan ik mijn email bekijken op tv/wii

Dylan, 10-05-2011 12:24 #11
Ik heb een wii en internet en alles werkt. alleen om de 2 a 4 potjes wordt ik eraf gegooid. iemand een idee hoe dit kan?

Hjw, 06-11-2010 08:35 #10
Hallo,

Heb mijn wii aangesloten via een lan verbinding, dit heeft altijd gewerkt, maar nu ben ik overgestapt van kpn naar upc en heb een andere router (netgear WGR614 v7)en nu heb ik alles hetzelfde aangesloten, maar als ik internetverbinding test geeft hij aan geen verbinding te hebben. Nu heb ik geprobeerd het rechtstreeks op de modem aan te sluiten en dan doet ie het wel. Het moet echter wel via de router omdat het modem maar 1 uitgang heeft.
Wie heeft hier een oplossing voor?

Berber, 31-08-2010 10:52 #9
Ik heb een modem van KPN Experion Box TG787 Thomson. KPN ondersteund de WII niet (draadloos) en ik zou een aantal poorten moeten openen op het modem. Enig idee hoe dit moet?

Matthew, 18-02-2010 19:24 #8
Hei
ik heb sinds vandaag een wii usb connector gekocht, ik deed de cd-rom erin en het programma geinstalleerd en hupsake het werkte.dus ik raad jullie aan wii usb connector te gebruiken heel simpel.(daarvoor lukte het bij mij ook niet er kwam steeds error 50200)
:-p

Carlie, 03-02-2010 16:07 #7
Hoi

Uiteindelijk heb ik de klantenservice niet hoeven te bellen, dacht ik probeer het nog 1 keer.
Wat heb ik gedaan.
Het modem van de stroom afgehaald voor ong een halve minuut en de wii vast aan het modem aangesloten, nadat het modem weer volledig opgestart was de wii aangezet en via het menu de lan verbinding met internet gekozen. Dan moet hij de verbinding testen en het was zo klaar.

Of de truc nu zat in het modem aan te zetten met de kabels naar de wii er al in, dat weet ik niet maar uiteindelijk deed de internet verbinding het daarna wel.

Groetjes

Carlie Reactie infoteur, 03-02-2010
Hoi,

Fijn dat het toch gelukt is! Geniet maar van je Wii met internet.

En bedankt dat je even hebt laten weten wat je hebt gedaan.

Groetjes!

Carlie, 02-02-2010 20:23 #6
Hoi

Bedankt voor je reactie, ook dat heb ik al geprobeerd en ook het ip adres, dns etc handmatig invoeren heb ik gedaan, dat werkt ook niet. Ook dan krijg ik een foutmelding, ander nummer maar uit dezelfde serie vandaan.
Ik ga morgen zeker bellen, tnx voor het telefoon nummer want dat is dus nergens te vinden.

Groetjes,
Carlie Reactie infoteur, 02-02-2010
Hoi,

Succes ermee! Ik hoor graag wat ze daar als oplossing geven. Wellicht dat andere lezers er ook wat aan hebben!

Groetjes,

De Infoteur

Carlie, 02-02-2010 14:22 #5
Ik krijg de foutmelding 52020 Reactie infoteur, 02-02-2010
Hoi,

Je kunt proberen de Wii uit te zetten voor ongeveer een uur en het daarna opnieuw proberen.

Als dat niet helpt en de foutmelding blijft aanhouden, is het verstandig contact op te nemen met de klantenservice van Nintendo. Zij zijn te bereiken op telefoonnummer 030-6097166.

Succes ermee!

De Infoteur.

Carlie, 01-02-2010 15:57 #4
Ook ik heb een probleem, heb de wii via een lan adapter aangesloten maar krijg steeds een foutmelding en geen enkele verbinding met internet. Reactie infoteur, 01-02-2010
Wat voor een foutmelding krijg je?

Jaapjan, 16-01-2010 17:56 #3
Goedenavond! Ik ben vandaag aan het proberen de wii online te krijgen en nu is me dat wel gelukt maar de verbinding is te traag. Dit heeft niet met mijn internet te maken want dat is helemaal dik in orde. Ik heb de wii wel gelijk via mijn modem aangesloten (dus geen router er tussen) is dit een probleem?

Robbert Corsten, 11-01-2010 16:42 #2
Goedemiddag,
enkele dag terug heb ik een Wii aangeschaft welke ik nu wil verbinden met het internet. Ik maak gebruik van draadloos internet van UPC.
Als ik de stappen volg en het acces point wil selecteren zie ik dat mijn modem er niet tussen sta. Selecteer ik een andere modem waarbij het slotje openstaat, dan krijk ik een error.
Kunnen jullie mij laten weten wat ik fout doe of moet doen?

ALvast bedankt.

Groeten
Robbert Corsten Reactie infoteur, 11-01-2010
Hoi Robbert,

Hoeveel ruimte zit er tussen je router en de Wii? En doet eventueel een laptop het wél op de plek waar je Wii staat?

Wellicht kun je contact opnemen met UPC om te vragen hoe het zit. Het lijkt erop dat het probleem bij hen ligt.

Met vriendelijke groet,

Suzanne

Bert, 01-01-2010 13:47 #1
Oke heb een vraag over wii en internet
Heb draadloos network
Dus in internet opties wii laten zoeken naar mijn router
Verbinding geslaagd en zelf een update deed die
Maar dan wil ik op internet zegt die geen verbinding
Weet iemand oplossing

Infoteur: Writingsuus
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Reacties: 30
Schrijf mee!