InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Memorecorder: makkelijke opslag van geluid in flashgeheugen

Memorecorder: makkelijke opslag van geluid in flashgeheugen

Memorecorder: makkelijke opslag van geluid in flashgeheugen Een memorecorder is een handzaam apparaatje om geluid op te nemen. Het gaat daarbij vooral om gesproken tekst hoewel sommige memorecorders ook voldoende kwalitatief zijn om muziek op te nemen. In de praktijk betreft het dikwijls korte teksten (een soort boodschappen) maar in andere gevallen worden ook complete vergaderingen met een memorecorder opgenomen. Na het opnemen worden de teksten veelal uitgetikt wat in het bedrijfsleven vaak door een typiste gebeurt. Maar de teksten zijn uiteraard ook te gebruiken om bijvoorbeeld een diashow van sprekend commentaar te voorzien.

Drie benamingen

Voor het apparaat bestaan overigens drie namen met naast memorecorder ook voicerecorder en dictafoon. Bij de benaming memorecorder wordt aangegeven dat teksten ter herinneringen worden opgenomen. De naam voicerecorder slaat op het opnemen van stemmen. Met de benaming dictafoon wordt bedoeld dat iets wat gedicteerd wordt kan worden opgenomen. Maar bij alle drie de benamingen gaat het om hetzelfde principe namelijk het geluid van gesproken tekst opnemen.

Gebruik van memorecorder

Een memorecorder kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor het inspreken van een brief die later wordt uitgewerkt. Een ander voorbeeld is om een vergadering op te nemen en daarna de notulen uit te werken of ter controle van ter plekke geschreven notulen. Maar het apparaat is ook handig voor het opnemen van korte teksten om bijvoorbeeld iets niet te vergeten. Verder is het mogelijk om bijvoorbeeld colleges, conferenties en interviews op te nemen.

Van opslag geluid op cassettebandje naar flashgeheugen

Voorheen werkten memorecorders met een mini cassettebandje maar vanaf ongeveer de eeuwwisseling van de twintigste naar de eenentwintigste eeuw bestaan er digitale memorecorders die signalen in flashgeheugen opslaan. Flashgeheugen staat in tegenstelling tot vluchtig geheugen. Bij flashgeheugen blijft opgeslagen data bestaan wanneer het apparaat wordt afgezet wat bij een vluchtig geheugen niet het geval is tenzij een opdracht tot opslaan is gegeven. Doordat er geen mini cassettebandje meer nodig is maar opnemen op intern geheugen plaatsvindt kunnen memorecorders heel klein worden uitgevoerd.

Voordelen en nadelen van intern geheugen

Terwijl vroeger het cassettebandje teruggespoeld en doorgespoeld moest worden om een bepaalde plek te vinden kan met een digitale memorecorder meteen naar een bepaalde plaats worden gegaan. Een nadeel is dat het interne geheugen niet met iemand meegegeven kan worden wat met een cassettebandje wel het geval is. Om een opname door te geven zonder het apparaat mee te geven zal die eerst via een USB-kabel naar een computer moeten worden gestuurd.

Microfoonaansluiting en USB-aansluiting

Uiteraard heeft een memorecorder een ingebouwde microfoon maar er zijn ook exemplaren met een microfoonaansluiting voor een losse microfoon die bijvoorbeeld in het midden van een vergaderruimte wordt geplaatst. Ook beschikken veel apparaten over een USB-aansluiting naar een computer. Een voordeel hierbij is ook dat de opnamen in de computer kunnen worden bewerkt door bijvoorbeeld onbelangrijke passage te verwijderen.

Memorecorder makkelijk meenemen

Memorecorders zijn niet de enige apparaten die geluid kunnen opnemen. Dat is ook het geval met een antwoordapparaat, bandrecorder, cassetterecorder, mobiele telefoon, mp3-speler, fototoestel, etc. Maar speciaal voor het doel ontwikkelde memorecorders zijn echter hanteerbaarder en kunnen zeer makkelijk worden bediend en meegenomen. Ze passen immers in een binnenzak, broekzak of handtasje.

Belangrijke aspecten

Een memorecorder heeft een aantal belangrijke aspecten met betrekking tot de opslag, microfoon, stroomvoorziening en soms enkele andere functies.

Intern geheugen

Voor de opslag van opnames heeft een memorecorder een mini cassette (vooral vóór 2000) of een intern geheugen. Het interne geheugen gaat soms tot wel 8 GB waardoor zeer veel uren spraak kunnen worden opgeslagen. De opnameduur van een memorecorder die met cassettebandjes werkt is veel beperkter. Overigens is de opslag ook afhankelijk van de instelling van de opnamekwaliteit waarbij hoge kwaliteit meer opslag vergt. Om ingesproken teksten makkelijker terug te kunnen vinden kunnen ze worden opgeslagen in mappen.

Microfoon

De kwaliteit van de microfoon kan per apparaat heel verschillend zijn. Betere kwaliteit gaat gepaard met een hogere aanschafprijs. Soms beschikt een memorecorder over een stereomicrofoon waardoor het apparaat ook geschikt is voor het opnemen van muziek. In bepaalde situaties is het beter om (indien mogelijk) een losse microfoon aan te sluiten omdat die dikwijls van betere kwaliteit zijn.

Stroomvoorziening

De stroomvoorziening van memorecorders kan met batterijen. Maar veel apparaten beschikken over een accu. Die accu wordt ofwel opgeladen via een USB-aansluiting naar een computer of laptop ofwel door een speciale adapter. Die adapter wordt niet altijd bijgeleverd maar moet dikwijls apart worden aangeschaft.

Andere functies

Sommige memorecorders hebben meer functies dan waar ze in eerste instantie voor bedoeld zijn. Zo kan de recorder soms ook gebruikt worden als mp3-speler of voor de opslag van foto’s en video’s. Er zijn ook modellen met een ingebouwde FM-radio.

Extra pluspunten

Memorecorders kunnen zich onderscheiden van anderen door extra pluspunten.
  • Extra geheugenkaart: Door de mogelijkheid van het plaatsen van een extra geheugenkaart kan de opslagruimte worden vergroot.
  • Ruisonderdrukking: Door ruisonderdrukking zijn achtergrondgeluiden minder hoorbaar en ontstaan heldere opnames.
  • Stemactivering: Hierdoor kan de geluidsopname van een afstand gestart worden.
  • Voice Playback: Deze functie maakt het mogelijk om gedeelten waarop zich geen opnames bevinden over te slaan.
  • Zoommicrofoon: Een zoommicrofoon maakt het mogelijk opnames te maken van geluid dat verder weg is.
© 2017 Rickandie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het principe van flashgeheugenBij een floppy, diskette of harde schijf wordt de informatie weggeschreven op een magnetische drager. Flash-geheugen is…
Elektronische gegevensopslag eenvoudig uitgelegdElektronische gegevensopslag eenvoudig uitgelegdVoor gegevensopslag wordt steeds gebruikgemaakt van 'vaste geheugen schijven' ofwel SSD schijven (solid state drives). H…
Flashgeheugen en flashgeheugenkaartenFlashgeheugen word tegenwoordig veel gebruikt in electronische aparaten als mp3 spelers, camera's, pda's en telefoons. D…
Wat is flashgeheugen?Wat is flashgeheugen?Flashgeheugen (of 'solid state' geheugen) is de oplossing voor digitale opslag van informatie zonder dat het veel stroom…
Creative: De ZENDe Creative ZEN is een enorm handig apparaatje, waarmee je de hele dag naar je favoriete muziek kunt luisteren, naar fot…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Putevodnik, Pixabay
  • https://www.kieskeurig.nl/memorecorder/informatie
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Memorecorder

Reageer op het artikel "Memorecorder: makkelijke opslag van geluid in flashgeheugen"

Infoteur: Rickandie
Gepubliceerd: 06-11-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!