InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Klassieke games: de culturele impact van Space Invaders

Klassieke games: de culturele impact van Space Invaders

Klassieke games: de culturele impact van Space Invaders Als je tegenwoordig naar een spelletje als Space Invaders kijkt, dan vraag je jezelf misschien af waarom zo'n simpel spelletje als een echte klassieker wordt beschouwd. Maar in 1978, toen de game uitkwam, waren bijna alle games die uitkwamen variaties op Pong, en beschouwden mensen het gamen als iets dat niet lang populair zou blijven. Space Invaders zorgde voor een omslag en heeft er mede aan bijgedragen dat videogames nu nog steeds zo populair zijn. In 1978 was er weinig te beleven in de gemiddelde speelhal. Er stonden toen wel een aantal kasten met games, maar de meeste spellen waren niet veel meer dan een variatie op het archetype van alle games, Pong. Het gegeven van Pong was simpel: bestuur een rechthoekig blokje en stoot daarmee een vierkante bal naar de andere kant van het scherm, waar een vriend, vriendin of de automaat zelf een ander rechthoekig blokje bestuurde. Ging de bal voorbij het blokje van je tegenstander, dan had je een punt gescoord. Gamemakers maakten toentertijd variaties op dit thema. Met twee extra rechthoekige blokjes was Pong bijvoorbeeld opeens voetbal. Spellenmakers als Atari probeerden al voorzichtig met iets originelere variaties op het spelmodel te komen. In Breakout werd de actie bijvoorbeeld 90 graden gedraaid. Het idee in deze game was om met je rechthoekige blokje de bal zo te kaatsen dat een groot aantal gekleurde blokjes bovenaan het scherm weggespeeld werden.

De man achter Space Invaders

Het is dan ook bijzonder te noemen dat alle elementen van Space Invaders gemaakt werden door slechts een enkele programmeur/ontwerper, de Japanner Tomohiro Nishikado. Nishikado werkte oorspronkelijk bij een bedrijf in de audiosector, maar nadat hij dit bedrijf verliet werd hij door een vriend naar binnen geloodsd bij Taito, een van de eerste gamesbedrijven in Japan. Nishikado was op dat moment nog niet zo geïnteresseerd in het maken van spellen, maar zag het wel zitten om bij Taito te laten zien wat hij allemaal voor elektronische vaardigheden had. Rond de tijd dat Nishikado bij Taito begon was Pong net uitgebracht door Atari, en Taito zag het wel zitten om hier zelf variaties op uit te brengen. Nishikado mocht aan de slag, en vond zichzelf zeer geïnspireerd door de voor die tijd revolutionaire techniek die bij Pong gebruikt werd. Tot die tijd waren alle games een combinatie van elektronica en mechanische elementen, maar Pong was als eerste spel helemaal elektronisch. Nishikado analyseerde Pong en maakte hier tien variaties op. Zo werd de technicus een echte gameontwerper, die de grenzen van wat er mogelijk was op begon te zoeken.

Een kruising tussen War of the Worlds en Breakout

Voor Space Invaders liet Nishikado zich inspireren door Star Wars, Breakout en een oude verfilming van het klassieke science fiction-verhaal War of the Worlds. Breakout en War of the Worlds zijn de duidelijkste inspiraties. De aliens uit de game zijn afgeleid van de monsters die je in War of the Worlds over het scherm ziet kruipen. En als je Breakout en Space Invaders naast elkaar legt zie je twee spellen die heel veel met elkaar gemeen hebben. Bij beide spellen is het de bedoeling dat je elementen die zich bovenaan het scherm bevinden weghaalt. Doe je dit in Breakout met een bal, in Space Invaders doe je het met een kanon. Je bestuurt in Space Invaders een ruimteschip dat onderaan het scherm staat, beschermd door een aantal muren waar geen bommen doorheen kunnen komen. Bovenaan het scherm hangt een aantal rijen met aliens, die over het scherm schuifelen en af en toe een bom laten vallen. De bommen gaan niet door je schilden heen, maar richten er wel schade in aan. En als ze teveel schade aanrichten kan het schild zelfs helemaal verdwijnen.

Naarmate je meer aliens wegschiet bewegen ze sneller over het scherm. Zijn er nog maar een paar over, dan wordt het behoorlijk moeilijk om ze nog weg te kunnen schieten, laat staan als je aan je laatste alien toe bent. Aangezien de aliens na het afleggen van een verticale lijn een stuk naar beneden komen, is het van groot belang dat je alle aliens wegschiet voordat ze jouw ruimteschip hebben bereikt. Anders is het echt game over Boven de vrij statisch bewegende aliens vliegt af en toe ook nog een ufo langs, die bommen laat vallen en veel sneller is dan de andere aliens. Lukt het je deze weg te schieten, dan krijg je een bonus.

Veel te moeilijk

Het feit dat de aliens in deze game bewegen en zelfs terugschieten was voor de directie van Taito moeilijk te accepteren. Games waren tot die tijd niet zo intensief geweest, en dit schieten en beschoten worden leek hen veel te ingewikkeld voor gamers. Nishikado bleef op zijn strepen staan en wist zijn superieuren ervan te overtuigen dat dit de toekomst van het gamen was. Hij kreeg gelijk: bij de release in Japan werd de game gelijk een enorm fenomeen. Het is zelfs een populaire urban legend dat de game zo populair was in speelhallen, dat in bepaalde delen van Japan de muntjes van 100 yen op waren, omdat men die massaal in de apparaten had gegooid om verder te kunnen spelen

Een van de dingen die het meest opvallen aan Space Invaders is het uiterlijk van de aliens. Graphics in een game hadden tot die tijd nog niet zoveel om het lijf, maar voor Space Invaders had Nishikado de eerste gamefiguren met echt karakter ontworpen. Dit droeg voor een groot deel bij aan het succes van de game. Het succes bleef buiten Japan niet onopgemerkt. Het Amerikaanse Midway kocht de rechten om het spel in Amerika in de speelhallen uit te brengen, terwijl Atari de rechten kocht om van Space Invaders een versie voor haar Atari 2600 spelcomputer te maken. Dit legde beide bedrijven geen windeieren. Ook in Amerikaanse speelhallen stonden gamers in de rij voor Space Invaders, terwijl de release van de game op de 2600 ervoor heeft gezorgd dat het apparaat massaal gekocht werd. Tot die tijd was Atari's spelcomputer namelijk nog geen groot succes, maar de mogelijkheid om het spel thuis te kunnen spelen, in meer dan 100 varianten, zorgde voor een run op zowel 2600 als spelcassette.

Binnen korte tijd had zo'n beetje elke spellenontwikkelaar een eigen versie gemaakt van Space Invaders, en ook Taito deed goed mee met het uitmelken van hun eigen, succesvolle game. Zelfs nu brengt het bedrijf nog nieuwe versies van Space Invaders uit, en de twee laatste versies, Space Invaders Extreme en Space Invaders Infinity Gene, waren een groot succes. Daarbij moet opgemerkt worden dat ze nooit het succes van de originele game kunnen evenaren. Dit spel staat nog steeds bekend als de meest populaire speelhalgame ooit, en zonder Space Invaders was de Atari 2600 misschien wel nooit echt van de grond gekomen en was het gamen op spelcomputers niet doorgebroken. Gamers mogen Tomohiro Nishikado wel dankbaar zijn
© 2015 - 2019 Patrickrijnders, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gratis spelletjes / retro-games op het internet / DiggerGratis spelletjes / retro-games op het internet / DiggerGratis speletjes en retro-gaming op internet - Retro-gaming is het spelen van oude(re) computerspellen en videogames. De…
Leuke computerspelletjes van vroegerLeuke computerspelletjes van vroegerHerinner jij je ook nog zo'n leuk spel van vroeger? Tegenwoordig in bijna geen enkele winkel meer verkrijgbaar, zo oud z…
Wat is eSports?Games zijn niet meer weg te denken uit de samenleving. Anno 2015 zijn er immers heel veel mensen die gamen. Onderzoek he…
Verschillende genres in gamesVerschillende genres in gamesEr zijn ontelbaar veel games en deze vallen allemaal onder genres. Denk hierbij aan actiegames, Platform games en Multip…
Het ontstaan van gamesHet ontstaan van gamesHeel veel mensen starten dagelijks de computer of hun console aan om lekker te gaan gamen. Games vormen een bron van ont…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Invaders
  • Retro Gamer Collection 8 (tijdschrift)

Reageer op het artikel "Klassieke games: de culturele impact van Space Invaders"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Patrickrijnders
Gepubliceerd: 07-01-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Bronnen en referenties: 2
Schrijf mee!