InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Minecraft: hoe bouw je een mooie, maar simpele vijver?

Minecraft: hoe bouw je een mooie, maar simpele vijver?

Minecraft: hoe bouw je een mooie, maar simpele vijver? In Minecraft kun je prachtige dingen bouwen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een vijver? Een plekje om even te ontspannen en genieten. Een vijver kan een leuke brug bevatten en heeft bomen, bloemen en wellicht wat verlichting. Hoe maak je nou eigenlijk een mooie, sfeervolle vijver in Minecraft? De gegeven tips zijn geschikt voor Minecraft 1.8.

Minecraft

In Minecraft kun je alles bouwen wat je maar wilt. Het is een spel waar geen regels voor gelden en waar je vooral je fantasie kunt gebruiken. Bouw huizen, kastelen of vecht tegen de enderdraak. Je kunt Minecraft in Survival spelen, waarbij je moet zien te overleven en zelf de spullen moet verzamelen en minen, of kiezen voor Creative waarbij je kunt bouwen wat je maar wilt met de spullen die je maar wilt.

Vijver bouwen

Een vijver, ook wel een pond, is niet heel moeilijk om te maken en je kunt hier volledig je eigen fantasie en ontwerp bij gebruiken. Houd bij het maken van je vijver vooral goed rekening met de omgeving. Kies voor planten, bomen en materiaal dat past bij de spullen die je al hebt gebouwd en de biome waar je in zit. Probeer eventueel verschillende materialen uit om te kijken wat het mooiste is. Zie de gegeven tips hier dan ook vooral als een inspiratiebron. Het leukste is om er je eigen variaties van te maken.

Houd het simpel

Let er bij je vijver op dat je het simpel houdt. Je kunt de vijver best groter en uitgebreider maken, maar zorg er vooral voor dat alles bij elkaar past. Alle kleuren bloemen, gecombineerd met verschillende soorten bomen of bouwmateriaal, kan heel druk en chaotisch worden. Wanneer je het simpel houdt, oogt het veel rustgevender en lijkt er meer eenheid in te zitten.

Minecraft 1.8

De vijver hieronder is gebouwd in Minecraft 1.8. Er is in de screeshots geen texture pack gebruikt.

Maak een vijver in Minecraft

Klik op de afbeeldingen voor een close-up.

Begin met het maken van een vijver en graaf één blok naar beneden waar de vijver komt. Zorg ervoor dat deze niet mooi of vierkant is, want dan ziet het er helemaal niet natuurlijk uit. Eventueel kun je een brug over de vijver maken. Leuk voor een wandeling. In de afbeelding is er gebruik gemaakt van Birch Wood en Birch Wood Slabs.
Vul het gat dat je hebt gegraven met water. Hier heb je meerdere emmers water voor nodig. Vul het net zo lang bij tot het water niet meer stroomt, maar volledig stilstaat. In de vijver kun je lilypads plaatsen. Om de vijver zelf plaats je ander groen. Denk aan Sugar Canes, bloemen, gras en ferns. Probeer niet te veel verschillende soorten te combineren en plaats alles zo alsof het want willekeurig is. Creëer dus geen symmetrie. Juist niet!
De vijver oogt veel mooier en natuurlijker wanneer je wat bomen plaatst. Dit kun je doen door een sapling in de grond te zetten. De boom groeit vanzelf als wacht, maar je kunt ook bonemeal gebruiken om de boom te laten groeien. Zet de bomen net als het andere groen wat willekeurig neer, maar zorg dat het nergens in de weg staat. Je kunt nu ook meteen wat lampen plaatsen, zodat het in het donker verlicht wordt en er geen monsters in je mooie vijver verschijnen.
Je kunt eventueel nog een leuk hoekje maken met een picknicktafel. Of maak ergens een bank waar je kunt zitten voor een mooi uitzicht op de vijver. Je kunt ook nog een hek om het hele stuk zetten, zodat je zeker weet dat er geen vijanden in terecht komen. In plaats van een hek kun je eventueel ook kiezen voor leaves. Dit zijn bladeren uit de bomen, die je kunt gebruiken als een soort heg.
Kijk waar je eventueel nog extra planten en bomen kunt plaatsen. Zijn er meer bloemen mogelijk? Misschien toch een tweede soort? Zet de laatste puntjes op de i en maak een vijver waar jij met plezier doorheen kunt wandelen.

Meer mogelijkheden

Je kunt natuurlijk een veel grotere vijver maken, met verschillende bruggetjes. Misschien zit er in het midden wel een theehuisje. Je kunt ook zelf bomen maken. Denk aan een treurwilg of een boom met bloesem erin. Dit laatste kun je maken met roze of witte wol. Of bouw een fontein in je vijver. Wees creatief, maak wat jij wilt en geniet van het uiteindelijke resultaat!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
5 tips om beter te bouwen in Minecraft5 tips om beter te bouwen in MinecraftMinecraft is een spel waarin je alles kunt bouwen wat je wilt. Gebruik je fantasie en maak de mooiste bouwwerken. Wannee…
Minecraft: Hoe overleef je de eerste nacht?Minecraft: Hoe overleef je de eerste nacht?Minecraft is een ontzettend geliefde en populaire game. In de wereld van Minecraft kun je alles bouwen wat je maar wilt.…
Minecraft 1.8 Seeds: Mega Taiga seedsMinecraft 1.8 Seeds: Mega Taiga seedsWil jij graag Minecraft spelen in een bijzondere omgeving? Dan is het wellicht leuk om je wereld te beginnen in - of in…
Wat is Minecraft?Wat is Minecraft?Kinderen en volwassenen kunnen urenlang de game Minecraft spelen. Wat is Minecraft? Wie heeft het spel Minecraft bedacht…
Minecraft 1.8 seeds: Jungle biome seedsMinecraft 1.8 seeds: Jungle biome seedsJungle biomes in Minecraft zijn erg zeldzaam. Het hout van de bomen vind je alleen hier. Ook kun je in jungles onder and…

Reageer op het artikel "Minecraft: hoe bouw je een mooie, maar simpele vijver?"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 30-12-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Special: Minecraft
Schrijf mee!