De Sims 4: Ecologisch leven
De Sims 4 Ecologisch leven is een uitbreidingspakket van de Sims 4 dat op 5 juni 2020 is uitgekomen. De Sims 4 is een levenssimulatiegame waarin de speler het leven van de Sims bepaalt. Met het uitbreidingspakket Ecologisch leven kan de speler aan de slag om de wereld van de Sims groener en duurzamer te maken.
Evergreen Harbor
De Sims 4 Ecologisch leven introduceert een nieuwe wereld: Evergreen Harbor. Evergreen Harbor is een groene omgeving die aan een haven gelegen ligt. De wereld bestaat uit drie buurten: Grims Quarry, Conifer Station en Port Promise. Als de game begint hebben alle drie deze buurten hun eigen ecologische voetafdruk: zo heeft Port Promise het label 'industrieel' terwijl Grims Quarry het label 'ecologisch' heeft. Het is aan de speler om de buurt zo groen mogelijk te maken of juist compleet te vervuilen.
Duurzaamheid
Ecologisch leven staat in het teken van duurzaamheid en dit is in verschillende onderdelen van de game terug te vinden. Bij het bouwen van het huis voor je Sim vindt de speler dit bijvoorbeeld al terug. Sommige meubels draagt namelijk bij aan een industriële voetafdruk terwijl ander meubilair juist bijdraagt aan een groenere omgeving.
Sims kunnen ook hun eigen energie opwekken en water verzamelen. De speler kan kiezen om dit op een groene wijze te doen of juist op een vervuilende wijze. Zowel een generator als een windmolen wekt energie op, maar de generator zal de buurt vervuilen terwijl de windmolen de buurt schoner maakt. Ook bij het verzamelen van water heeft de speler de keuze om dit schoon of vervuilend te doen. Hoe meer windmolens en milieuvriendelijke meubels, hoe groener de buurt zal worden. Staat echter de buurt vol met vervuilende producten, dan zal de lucht zich vullen met smog en de straten met vuil.
Stemmen
De Sims krijgt nu ook een politiek tintje doordat je Sim wekelijks kan gaan stemmen op een buurtactieplan. Hiervoor heeft je Sim invloedspunten nodig. Deze kunnen worden verdiend door te praten met andere Sims. Zodra je Sim genoeg punten heeft verzameld om te kunnen stemmen, kan de speler kiezen uit verschillende actieplannen. Sommige actieplannen zijn erop gericht om de buurt zo groen mogelijk te maken, terwijl andere actieplannen vooral een grappig karakter hebben zoals het verplicht moeten dragen van een zak over je hoofd.
Daarnaast heeft iedere buurt in Evergreen Harbor een gezamenlijke ruimte. Welke functie deze gezamenlijke ruimte heeft, wordt wederom bepaald door middel van een stemming. Zo kan de speler ervoor kiezen om er een werkplaats van te maken waar je Sim allerlei meubels kan fabriceren maar de speler kan er ook voor kiezen om er een plek van te maken waar de Sims kunnen tuinieren.
Nieuwe spelelementen
De gezamenlijke ruimte kan dus veranderen in een werkplaats waarin allerlei meubels kunnen worden gefabriceerd. Dit is dan ook gelijk een nieuwe vaardigheid die je Sim kan ontwikkelen. Met de speciale Fabricator kan je Sim allerlei meubels maken zoals bedden, lampen en kasten. Maar je Sim kan ook een werkbank aanschaffen waarop kaarsen kunnen worden gemaakt of je Sim kan aan de slag met het maken van sap.
Ecologisch leven introduceert daarnaast ook twee nieuwe carrières. Je Sim kan als zelfstandig ondernemer aan de slag als freelance vervaardiger. Je Sim kan dan opdrachten aannemen om bijvoorbeeld kaarsen of meubels te maken. Daarnaast is er de mogelijkheid om als fulltime civiel ontwerper aan de slag te gaan. Met deze carrière zal je Sim proberen de buurt zo groen en modern mogelijk proberen te maken.