InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > The Legend of Zelda (spel)

The Legend of Zelda (spel)

The Legend of Zelda (spel) In 1986 werd 'The Legend of Zelda' uitgegeven. Al snel volgden er vervolgdelen en binnen twintig jaar is het één van de bekendste series ter wereld geworden met inmiddels meer dan dertien delen. Wie ontwikkelde het? Wat moest je doen in deze game? Wat voor invloed had het? Waarom is het zó populair? Dit en andere informatie over 'The Legend of Zelda' is in dit artikel te vinden, dus lees gauw verder.

Ontwikkeling

The Legend of Zelda is ontwikkeld door het bedrijf Nintendo. Binnen Nintendo is het vooral ontwikkelaar Shigeru Miyamoto die verantwoordelijk was en is voor de serie. Tijdens de ontwikkeling van The Legend of Zelda werkte het team van Miyamoto ook aan een Mario-spel. Hierdoor ontstond het idee Zelda het tegenovergestelde van Mario te maken: Bij Mario stond vast in welke volgorde alles gebeurde, in Zelda moest dat kunnen variëren. Miyamoto wilde de speler in Zelda laten nadenken over raadsels - in Mario moest je simpelweg proberen. Als spelwereld gebruikte Miyamoto zijn eigen ervaringen die hij als kind opgedaan had: het onderzoeken van bossen, velden en grotten.

Zo vorderde de ontwikkeling en in februari 1986 lag het spel in de Japanse winkels. In eerste instantie was het spel voor het Nintendo Entertainment System (NES), in Japan de Famicom genaamd. Het spel was op een diskette en in tegenstelling tot alle andere spellen die er destijds waren, kon je op elke willekeurige plaats opslaan. Bij andere spellen krijg je als je verder was gekomen een wachtwoord, dat je volgende keer in kon typen om daar weer verder te kunnen gaan. Nu was dat dus verleden tijd. Meer dan een jaar later, op 22 augustus en 27 november 1987, kwam het spel respectievelijk in Noord Amerika en Europa uit.

Ontvangst

De game was, in tegenstelling tot de verwachtingen van Nintendo, een groot succes. Een dusdanig groot succes dat een jaar later (in Japan) het vervolgdeel uitkwam. The Legend of Zelda heeft is in totaal al meer dan 6,5 miljoen keer verkocht en kent meerdere heruitgaven. Veel gamemagazines en -sites hebben dit spel opgenomen in lijsten met de beste videogames aller tijden.

Waarom is The Legend of Zelda zo populair?

Gameplay

Het antwoord van deze vraag is voornamelijk te vinden in de gameplay. Het spel bevatte een (voor die tijd) grote open wereld: je kon overal verkennen en nieuwe dingen ontdekken, terwijl je jezelf probeerde te verdedigen tegen vijanden. Daarnaast was het puzzel-element van groot belang voor de populariteit. De kerkers waar je in moest om het spel te doorlopen, bevatten kamers waar je alleen in kon komen door de deur te openen met een sleutel. Deze sleutel is te verkrijgen door bijvoorbeeld een asymmetrisch staande steen weer op de juiste plaats te schuiven, zodat het weer symmetrisch is. Door de kerkers steeds te doorlopen, vind je een nieuw voorwerp, waarmee je de eindbaas van het level kunt verslaan en je de volgende kerker op kunt zoeken - die vaak alleen te bereiken is met het nieuw verkregen wapen.

Save-functie

The Legend of Zelda kreeg ook veel lof vanwege zijn save-functie: in feite was dit spel zelfs het eerste spel waar je op kon slaan waar je maar wilde. Bij andere spellen was het namelijk zo dat je op bepaalde plekken in het spel een wachtwoord kreeg, dat je de volgende keer dat je ging spelen, in kon typen om op die plek weer te beginnen. Dit kon echter alleen bij bijvoorbeeld het begin van een level: niet ergens midden in. Bij dit spel kon dit wel.

Voorloper Role Playing Games

The Legend of Zelda wordt gezien als de voorloper van alle Role Playing Games (RPG's). Hoewel RPG's tegenwoordig vaak anders in elkaar zitten, zijn het vooral de sfeer en de gameplay-elementen die overgenomen zijn van deze Zelda-game.

Verhaallijn

De verhaallijnen van de meeste delen in de Zelda-reeks, zijn afgeleid van de verhaallijn van dit spel. Vaak zijn er nog missies rondom die verschillen, maar de hoofdlijn komt vaak overeen: zoek de Triforce, versla Ganon en redt prinses Zelda. De Triforce is een magisch artefact dat grote krachten bezit. Zoals uit de naam is af te leiden, bestaat deze Triforce - een driehoek - uit drie stukken, ook driehoeken, die elk een bepaalde kracht voorstellen: kracht, wijsheid en moed. Het lot voorziet Ganon van de Triforce van Kracht, terwijl Zelda die van wijsheid krijgt. Jij, Link, de speler, krijgt de Triforce van Moed. Ganon is echter niet tevreden met die ene Triforce en wilt die van Zelda bemachtigen.

In dit deel heeft Zelda, net voor ze gevangen werd genomen door Ganon, haar Triforce in acht stukken verdeelt en verspreid over haar hele koninkrijk, Hyrule. Voor je Ganon kunt verslaan, moet je deze acht stukken verenigen. Deze stukken Triforce vind je door de kerkers vol monsters alle acht door te lopen. Als je dit gedaan hebt, kun je Ganon opzoeken en hem doden, waarna je Zelda hebt bevrijdt.

Heruitgaven

Door de populariteit van het spel is het meerdere keren uitgegeven. De eerste keer, het origineel, was op de NES (Nintendo Entertainment System, in Japan Famicom genoemd). In 1994 kwam voor ditzelfde systeem een heruitgave. In 2003 kreeg de GameCube een herrelease van deze game, in 'The Legend of Zelda: Collector's Edition', samen met het tweede Zelda-deel (The Adventure of Link), Ocarina of Time en Majora's Mask. Hierna volgde een uitgave voor de GameBoy, in 2004. De laatste heruitgave was een downloadbare, voor de Nintendo Wii. Op dit systeem is het spel te downloaden in de Virtual Console, de online winkel van de Wii. Dit is mogelijk sinds 2006.

Lees verder

© 2010 - 2019 Link, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelda II: The Adventure of LinkAl een jaar na het verschijnen van het eerste deel, kwam wegens groot succes het tweede deel van The Legend of Zelda-ree…
The Legend of Zelda: A Link to the PastThe Legend of Zelda: A Link to the Past is alweer het derde deel in de befaamde 'The Legend of Zelda'-reeks, oorspronkel…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "The Legend of Zelda (spel)"

Infoteur: Link
Laatste update: 30-08-2018
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Special: The Legend of Zelda
Schrijf mee!