Zelda II: The Adventure of Link
Al een jaar na het verschijnen van het eerste deel, kwam wegens groot succes het tweede deel van The Legend of Zelda-reeks uit: Zelda II: The Adventure of Link. Hoewel de belangrijkste elementen uit het eerste deel terug te vinden zijn in dit deel, is er veel veranderd. Gedeeltelijk in 2D met veel meer RPG-elementen dan dat we van deze populaire reeks kennen. Was deze game een waardige opvolger van het wereldberoemde eerste deel?
Algemene gegevens
- Titel: Zelda II: The Adventure of Link
- Ontwikkelaar: Nintendo
- Uitgever: Nintendo
- Genre: Avontuur, actie, side-scrolling Role-Playing Game (RPG)
- Oorspronkelijke platform: Nintendo Entertainment System (NES)/Famicom (Japanse versie van de NES)
- Overige platforms: GameBoy Advance, GameCube, Wii
- Releasedata:
- NES: 14 januari 1987 (Japan), 26 september 1988 (Europa).
- GameCube: 7 november 2003 (Japan), 14 november 2003 (Europa)
- GameBoy Advance: 10 augustus 2004 (Japan), 7 januari 2005 (Europa)
- Wii (Virtual Console): 23 januari 2007 (Japan), 9 februari 2007 (Europa)
Ontwikkeling
Net als
The Legend of Zelda, het eerste deel, is dit deel bedacht door Shigeru Miyamoto, tevens de bedenker van Mario. Zoals in de inleiding vermeldt, verschillen de games toch enorm van elkaar. Dit komt mede doordat er een ander ontwikkelteam binnen Nintendo aan werkte, dan aan het eerste spel. Daarnaast werd ook de muziek door iemand anders gecomponeerd: in de meeste Zelda-spellen is deze taak aan Koji Kondo, dit keer werd de muziek echter verzorgd door Akito Nakatsuka. De muziek uit dit deel vertoont dan ook opvallend weinig overeenkomsten met de muziek van de andere delen.
Gameplay
2D
Vooral de gameplay is in Zelda II drastisch veranderd ten opzichte van zijn voorganger. In plaats van ten allen tijden een 'top-down'-view, werd tijdens gevechten overgeschakeld op 2D. Dit gebeurde wanneer je op de 'overworld' (de wereld waarin je loopt met top-down-view) op de bewegende vijanden stapte. Ook waren er nu dorpen te bezoeken, waar het beeld ook naar 2D overschakelde.
RPG
Een ander, zeer belangrijke verandering was het toevoegen van RPG-elementen. In een RPG is het over het algemeen de bedoeling je personage te trainen, waarbij je vaardigheden steeds toenemen (meer levenspunten, meer aanvallen, enzovoorts). Zo ook bij Zelda II. Door vijanden te verslaan deed je ervaring op. Wanneer je een bepaalde grens van ervaringspunten had bereikt, kon je deze inwisselen tegen het verhogen van een vaardigheid, zoals de schade die je doet met je wapen. Naast deze vaardigheid kon je ook kiezen voor een langere levensbalk of een lagere prijs voor magische spreuken. Dat brengt ons bij de volgende verandering: de toevoeging van magie. Dit was in het eerste deel nog afwezig en is één van de elementen van Zelda II die wél terug te zien is in latere Zelda-games. Deze magische spreuken leerde je één voor één, vaak nadat je een opdracht had vervuld voor een oude geleerde in één van de dorpjes.
Een ander nieuw element - dat overigens ook nog steeds onder 'RPG' valt - is de aanwezigheid van levens. Bij alle andere Zelda-games kun je zo vaak doodgaan als je wilt: je begint dat weer met een matig gevulde levensbalk op de plek waar je stierf. Bij deze Zelda kan dit echter niet. Verlies je al je levens, dan verlies je ook je tot dan opgedane ervaring en begin je weer op je plaats waar je voor het laatst hebt opgeslagen.
Vechtsysteem
Het vechtsysteem is (vanwege het 2D zijn van de gevechten) logischerwijs ook nieuw. Je draagt alleen een zwaard en een schild - in tegenstelling tot het eerste (en latere) spellen: daar had je ook beschikking tot bijvoorbeeld een pijl en boog - en kunt bukken, normaal rechtop staan en springen. Het schild beschermt je automatisch als het op de goede hoogte gehouden wordt: op normale hoogte als de aanval op je borst gericht is, geknield als de aanval laag gericht is. Door te bukken kun je zelf ook laag aanvallen, want ook vijanden kunnen schilden hebben. Later leer je ook aanvallen waarmee je springend uit de lucht je zwaard van bovenaf in iemand kan steken.
Verhaallijn
Zelda II is een direct vervolg op The Legend of Zelda en speelt zich zes jaar later af. Link is zestien geworden en bemerkt dat er een driehoek op de palm van zijn hand is verschenen. Impa vertelt hem dat dit betekent dat Link uitverkoren is om Zelda wederom te redden: door haar kwaadaardige broer is ze in een eeuwige slaap gedommeld. Hij wilde namelijk te weten komen waar de Triforce lag verstopt, een machtig relikwie, dat bestaat uit een gedeelte van Kracht, een gedeelte Wijsheid en een gedeelte Moed. Zelda wilde dit niet vertellen en werd hiervoor betoverd. Impa geeft Link zes kristallen en vertelt hem dat de enige manier om Zelda te doen ontwaken, is om elk kristal in één van de zes paleizen van Hyrule te plaatsen. Dit zou de weg naar The Great Palace openen, waar de Triforce van Moed zich bevindt. Samen met de twee andere delen van de Triforce zou dit Zelda ontwaken en aan het eind van het spel gebeurt dat uiteindelijk.
Ontvangst
Vanwege de andere weg die het insloeg ten opzichte van het eerste deel, ontving het gemixte commentaren. Hoewel veel websites en tijdschriften het spel door zijn nieuwe RPG-elementen erg verfrissend vonden, lag de lat voor veel spelers iets te hoog; zonder hulp zouden ze het spel niet uit kunnen spelen. Wel werd de duur van het spel geprezen: er is zoveel te doen dat het je erg lang bezig zal houden. Een van de grootste becijfer-websites met gemiddelden van honderden recensies, Metacritic.com, laat zien dat de beoordeling gemiddeld een 73/100 is. Dit is zeker geen slecht cijfer, maar vergeleken met de andere Zelda-spellen enigszins laag.