The Legend of Zelda: A Link to the Past

The Legend of Zelda: A Link to the Past is alweer het derde deel in de befaamde 'The Legend of Zelda'-reeks, oorspronkelijk uitgebracht voor de SNES. Veel elementen uit dit spel zijn overgenomen door latere Zelda-spellen. Voor veel fans van deze serie is dit het favoriete deel: het kreeg dan ook hoge scores van recensenten. In dit artikel is alle informatie over dit spel te vinden: over de ontwikkeling ervan, de verhaallijn, de vernieuwende elementen - dus lees gauw verder.

Algemene gegevens

  • Titel: Zelda II: The Adventure of Link
  • Ontwikkelaar: Nintendo
  • Uitgever: Nintendo
  • Genre: Avontuur, actie
  • Oorspronkelijke platform: Super Nintendo Entertainment System (SNES)/Super Famicom (Japanse versie SNES)
  • Overige platforms: GameBoy Advance, Wii
  • Releasedata:
    • SNES: 21 november 1991 (Japan), 24 september 1992 (Europa)
    • GameBoy Advance: 14 maart 2003 (Japan), 28 maart 2003 (Europa)
    • Wii (Virtual Console): 2 december 2006 (Japan), 23 maart 2007 (Europa)

Ontwikkeling

Net als het eerste deel in de serie (net als de serie zelf 'The Legend of Zelda' genaamd), is dit derde deel ontwikkeld door Shigeru Miyamoto en zijn ontwikkelingsteam. Hierdoor leek het derde deel weer veel meer op het eerste deel: het tweede deel was heel anders. In eerste instantie werd dit spel ontwikkeld voor de NES, maar voordat het werd uitgebracht werd het 'overgeheveld' naar de SNES. In tegenstelling tot de normale diskettes van de SNES, die 512 kB opslagruimte hadden, had deze game het dubbele, 1 MB. Hierdoor kon het ontwikkelteam een enorme wereld creëren. Hoewel de beschikbare ruimte verdubbeld was, had het team nog nauwelijks genoeg. Hierdoor moest de diepte van de kleuren iets teruggedraaid worden en werd de parallelle wereld die zich in het spel bevindt, op kleur na vrijwel identiek.

De Amerikaanse en Europese versies verschillen een klein beetje van de Japanse: in deze versies waren verwijzingen naar Goden en Egyptische hiërogliefen weggelaten, zodat het spel meer overeenstemde met de heersende cultuur (en dus het Christendom). Toen dit veranderd was, was het spel klaar om op 24 september 1992 in Europa uitgebracht te worden.

Gameplay

Omdat het tweede deel werd ontwikkeld door een totaal ander team, kreeg dat deel een totaal ander uiterlijk; onder andere gevechten 2D. Dit derde deel keerde echter weer terug naar het top-downperspectief, waarbij de speler van schuin boven op het personage, Link, neerkeek. Dit perspectief is in latere delen aangehouden totdat men 3D-spellen kon maken. Een andere belangrijke verandering was dat er voor het eerst een parallelle wereld was; naast de Light World was er nu ook een Dark World. Het gebruik van parallelle universa komt in meerdere delen terug. Men kon met een voorwerp verwisselen van universum, waar weer andere puzzels, monsters en doorgangen waren. In de Dark World was alles tegenovergesteld: blauw water was gifgroen, vredige dorpen werden roversnesten. Een andere verandering in de opbouw van de wereld is dat de kerkers die Link moet betreden om het spel uit te spelen, nu meerdere verdiepingen bevatten - en daarmee groter en moeilijker werden.

Ook komen er in dit deel nieuwe voorwerpen voor die ook in de latere spellen gebruikt zullen worden. Waar je in het eerste deel met Rupees (de munteenheid van je land Hyrule) schoot, zijn pijlen nu een apart voorwerp. Ook zijn er nu laarzen waarmee je kunt rennen en gaten kunt oversteken en - als bekend en geliefd wapen - een grijphaak. Hiermee kon je aan een voorwerp vastgrijpen en jezelf daar naar toe trekken. Het gebruik van magie dat in Zelda II is geïntroduceerd, is gebleven voor bijvoorbeeld het aansteken van kaarsen. Een andere kleine verandering wat betreft de wapens is je zwaard. In de eerste twee delen kon je alleen steken: nu maak je een zwaaibeweging die je bereik vergroot. Daarnaast wordt ook het Master Sword geïntroduceerd, een episch en machtig zwaard dat later in bijna elk spel terug te vinden is. Ook is de spin-attack nieuw, een zwaardaanval waarbij Link om zijn as draait en iedereen rondom hem raakt. Net als in beide andere delen kun je je levensbalk vergroten door 'Heart Containers' te vinden. Een klein verschil is echter dat in dit deel 'Pieces of Heart' worden geïntroduceerd: een kwart-Heart Container. Je moest daar dus eerst vier stuks van vinden voor je er meer leven bij kreeg. Dit element zit later ook in alle andere Zelda-spellen.

Verhaallijn

The Legend of Zelda: A Link to the Past wordt ook vaak geprezen om zijn verhaallijn. Over het algemeen gaan de Zelda-spellen over het heroïsche personage Link dat de prinses Zelda moet bevrijden, vaak door stukken Triforce te verzamelen. De Triforce is een magisch, machtig relikwie dat de kracht heeft Zelda te redden en Links aartsvijand - Ganon - te verslaan. Deze stukken zijn te vinden in kerkers verspreid over heel het land Hyrule. Globaal gezien komt dit spel ook op bovenstaand principe neer.

Het spel begint met een droom van Link waarin Zelda hem om hulp roept. Wanneer hij wakker schrikt, ziet hij dat zijn oom, gewapend en bepantserd, op pad gaat. Link besluit hem te volgen en komt terecht in Hyrule Castle, waar ook prinses Zelda woont. Daar treft hij zijn oom weer aan, die sterft nadat hij Link zijn zwaard en schild geeft en hem opdracht geeft Zelda te dienen. Link gaat verder het kasteel binnen en redt Zelda. Later vertelt een man hem dat de 'bad guy' in dit spel, Agahnim, van plan is het zegel te verbreken dat Links aartsrivaal - Ganon - vrij zou laten. Dit wil Agahnim doen door de afstammelingen van de zeven Sages die het zegel gemaakt hebben, naar de Dark World te sturen: de duistere versie van Hyrule waar Ganon de baas over is. De enige manier om Agahnim te verslaan is met het Master Sword, dat Link krijgt nadat hij drie kettingen naar de man brengt. Deze drie kettingen liggen in drie kerkers. Wanneer Link het Master Sword uiteindelijk krijgt, blijkt Zelda ontvoert te zijn door de soldaten van Agahnim. Link is te laat om haar te redden: Agahnim stuurt haar naar de Dark World. Link verslaat Agahnim en vertrekt zelf ook naar de Dark World om Zelda alsnog te redden. Dit kan alleen door de zeven afstammelingen van de Sages te bevrijden - die wederom elk in een andere kerker zitten. Wanneer ze alle zeven gered zijn, halen ze de bescherming van Ganons toren weg, zodat Link naar binnen kan om hem te verslaan. Dit gebeurt ook, nadat Link Agahnim voor de tweede keer heeft verslagen. Na het verslaan van Ganon keren zowel de Light als de Dark World terug in hun onaangetaste vorm.

Ontvangst

Waar de eerste twee spellen de best verkopende NES-spellen waren, is dit spel het best verkopende SNES spel met meer dan vier miljoen verkochte exemplaren. Zoals in de inleiding al genoemd kreeg het spel dan ook hoge scores: men waardeerde het verhaal, de aanwezigheid van een tweede, parallelle wereld, gameplay en grafische kwaliteit. Zelfs nadat de SNES van de markt afgehaald was, bleef dit spel vijf achtereenvolgende jaren op de nummer 1 van de Nintendo Power staan, een - wat Nintendo-spellen betreft - toonaangevend tijdschrift. Op Metacritic.com, een website met gemiddelden van alle recensies, kreeg de GameBoy Advance-versie een 95/100 (tijdens het uitkomen van de SNES-versie bestond de website nog niet).

Heruitgaven

Four Swords

Vanwege het succes van dit spel is het later ook voor de GameBoy Advance uitgegeven. Naast alles wat de SNES-versie ook bevatte, bevatte het spel een multiplayermodus - de eerste in de geschiedenis van Zelda. Deze modus - eigenlijk een spel op zichzelf - heette The Four Swords. Dit spel was met maximaal vier man te spelen. Je moest samenwerken om verder te komen, door bijvoorbeeld het tegelijk trekken van vier hendels. Als je echter met slechts twee man was, werden de puzzels daar op aangepast. Helemaal los van A Link to the Past staat the Four Swords niet: als je in één van beide spellen bijvoorbeeld een nieuwe zwaardvechttechniek leerde, kon je die ook in het andere spel gebruiken. Als je Four Swords uitgespeeld had, werd er een extraatje in A Link to the Past toegankelijk gemaakt: een nieuwe kerker, The Palace of the Four Swords. Voor deze toevoegingen kreeg het spel alleen maar lof. Wel werd een enkele opmerking gemaakt over het geluid van deze versie: het geluid van de SNES zou beter zijn.

Virtual Console

Op de Virtual Console van de Nintendo Wii, de download service waar oude spellen gedownload kunnen worden, is het spel sinds 23 maart 2007 verkrijgbaar. Dit is echter wel de SNES-versie, niet die van de GBA: de Four Swords modus ontbrak dus.
© 2010 - 2024 Link, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
The Legend of Zelda (spel)The Legend of Zelda (spel)In 1986 werd 'The Legend of Zelda' uitgegeven. Al snel volgden er vervolgdelen en binnen twintig jaar is het één van de…
Nintendo Classic Mini: NES en SNESNintendo Classic Mini: NES en SNESIn 2016 startte Nintendo haar Classic Mini-serie: kleine varianten van homeconsoles die ze eerder uitbrachten, met tient…
De beste vintage games voor de NES Nintendo-consoleDe beste vintage games voor de NES Nintendo-consoleIn 1983 kwam Nintendo met een revolutionaire game console die in de belangrijkste afzetmarkten, Noord-Amerika en Japan,…
Zelda II: The Adventure of LinkAl een jaar na het verschijnen van het eerste deel, kwam wegens groot succes het tweede deel van The Legend of Zelda-ree…

PlayStation 4, wat zijn de mogelijkheden?PlayStation 4, wat zijn de mogelijkheden?De PlayStation 5 is in aantocht, maar wanneer de opvolger van de PlayStation 4 op de markt komt is op dit moment (mei 20…
Link (11 artikelen)
Laatste update: 29-08-2018
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.