InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Myst, surrealistisch eiland

Myst, surrealistisch eiland

Myst, surrealistisch eiland Myst is het meest desolate en intrigerende eiland dat er is. Het wereldberoemde spel is een van de meest succesvolle interactieve cd-rom computergames in de geschiedenis met verkopen van meer dan zes miljoen exemplaren wereldwijd. Het buitengewone succes gebaseerd op een briljant concept werd opgevolgd door Riven, Exile en Uru. Myst is een magisch en surrealistisch avontuur dat door de legendarische landschappen en mysterieuze sfeer elke speler in de greep houdt.

Myst: Best verkochte pc-game in jaren 90

Myst is een grafisch adventure computerspel ontworpen door de broers Robyn en Rand Miller. Het was ontwikkeld door Cyan Inc., een ontwerpstudio in Spokane in Washington, VS. Broderbund publiceerde en verzorgde de distributie van het spel. De gebroeders Miller begonnen het ontwerp in 1991 en gaven het als eerste uit voor de Macintosh-computer in september 1993. Sindsdien zijn er een aantal directe opvolgers verschenen en diverse boeken. Myst was in de jaren negentig het best verkochte PC game, totdat de Sims de verkopen in 2002 zou gaan overschrijden. Myst kreeg vele awards en had een zeer betekenisvolle invloed op het avonturenspelgenre. Veel spellen die sinds die tijd zijn verschenen werden vaak gezien als klonen van Myst, zowel door fans als door non-fans. Spelers melden totaal geobsedeerd geweest te zijn van het spel, door bijvoorbeeld een week niet aan eten, slapen en douchen toe te komen.

Myst island / Bron: Nelo Hotsuma / FlickrMyst island / Bron: Nelo Hotsuma / Flickr

Op ontdekkingsreis

Myst is een interactieve wereld met prachtige levensechte landschappen en een bijzondere mystieke sound. De speler beweegt zijn eigen persoon door het spel door te klikken op locaties die op het scherm worden vertoond en kan daarbij objecten in beweging zetten door erop te klikken of ze te slepen. Noem het een interactive exploration game. Je wordt losgelaten in de wereld van Myst en moet het desolate eiland zelf onderzoeken. Er zijn geen inwoners. Eenmaal bezig ontdekt de speler 'clues' die hem verder helpen in het spel, bijvoorbeeld de reis naar een andere Age.

Elke Age is een compleet nieuwe wereld, een ander tijdperk. De overstap van Age naar Age gaat via Linking books. Elke Age vraagt van de speler de oplossing van diverse vraagstukken in de vorm van logica puzzels. Deze puzzels zijn gerelateerd aan elkaar. De Ages heten Selenitic, Stoneship, Mechanical en Channelwood Age. Objecten en puzzels ontdekt in de ene Age zullen soms nodig zijn om puzzels in de andere Ages op te lossen, of om de hoofdpuzzel op Myst Island op te lossen.

Mystieke omgeving

Myst is ongewoon in die zin dat er geen verhaallijn wordt uitgezet en de speler letterlijk zelf moet uitzoeken wat hij er moet doen. Er wordt een zeer summier achtergrondverhaal verteld gebaseerd op een familiedrama, maar wat het speldoel is is moeilijk te bevatten. In het spel zijn geen vijanden te vinden, geen fysiek geweld en geen dreiging dat je zult sterven, hoewel het mogelijk is om het spel als verliezer te eindigen. Er is geen tijdslimiet en geen relatie tot snelheid. Myst ontvouwt zich op zijn eigen snelheid en wordt opgelost door een combinatie van geduld, observatie en logisch nadenken.

Als speler waan je je in een wonderlijke en mystieke omgeving, bijna sereen. Je verliest je erin. Als je je eens echt eenzaam wilt voelen, echt alleen, dan zou je enkel al om die reden het spel moeten aanschaffen. De makers zijn geïnspireerd door het boek The Mysterious Island van Jules Verne. Ook vonden ze inspiratie in het boek The Invention of Morel door Adolfo Bioy Casares, een roman dat gaat over een anonieme reiziger die een surrealistische wereld ingaat gecreëerd door een briljant wetenschapper.

Er zijn in origine eigenlijk twee verschillende verhalen voor het spel. Het eerste is de real story zoals de D'ni manuscripten aangeven en zoals is genoemd in de handleiding, terwijl de andere versie een vrijere vorm is, gebruikt door de ontwerpers om het echte verhaal in een spel om te zetten. D'ni is een oud mensenras dat zich herbergt in het diepst van de aarde. Ze bezitten de gave om Linking Books te schrijven die naar andere werelden leiden. Ze noemen het 'The art of writing'.

De twee boeken: rood en blauw

De speler vindt op het eiland Myst een ongewoon boek, getiteld Myst. Zodra de speler het boek opent ontdekt hij dat de eerste bladzijde een bewegend plaatje bevat oftewel een linking punt. Het plaatje vertoont een luchtfoto van een eiland. Zodra dit plaatje wordt aangeraakt wordt de speler naar dat eiland getransporteerd en kan niet anders dan de nieuwe wereld te ontdekken.

Myst eiland heeft een bibliotheek waar twee boeken kunnen worden gevonden, een rood en een blauw boek. In deze boeken zitten Sirrus en Achenar gevangen, twee mannen die respectievelijk claimen de zoon van Atrus te zijn. Atrus is de geheimzinnige en machtige eigenaar van Myst die speciale boeken kon schrijven: linking books. De gebruiker van het spel kan via deze boeken naar een andere wereld, oftewel Age komen. Sirrus en Achenar smeken de speler om hen vrij te laten maar er zijn bladzijden uit de boeken verloren gegaan dus hun berichten zijn in het begin nog vaag en onduidelijk.

Als de speler het onheilspellende eiland verder ontdekt worden meerdere boeken gevonden die verborgen liggen achter complexe mechanismes en ingewikkelde puzzels. Er zijn vier boeken in totaal, elk boek linkt naar een andere wereld. De speler moet elke Age, of wereld, bezoeken, en de vermiste rode en blauwe bladzijden vinden, en dan teruggaan naar Myst. Deze bladzijden kunnen dan in de corresponderende boeken worden geplaatst en hoe meer bladzijden er gevonden worden hoe duidelijker Sirrus en Achenar zullen spreken.

Verlossing en overwinning

Gedurende dit proces houdt elke broer vol dat de andere broer niet kan worden vertrouwd. Ze blijken wegens misdaden door hun eigen vader te zijn opgesloten. Als er vier bladzijden zijn teruggeplaatst in de boeken vertellen de broers waar de vijfde bladzijde verborgen ligt. Als de speler die vijfde bladzij aan een van beider broers geeft zal deze vrijkomen maar de speler heeft de keus. Zal hij Sirrus helpen, of Achenar, of geen van beiden?

De broers smeken om verlost te worden en bovenal dat de speler niet het groene boek zal aanraken dat op dezelfde locatie is opgeborgen. Ze beweren dat het net zo'n boek is als waar zij zelf in zijn opgesloten en dat als je het opent de speler zelf gevangen zal worden genomen. In werkelijkheid leidt het naar D'ni, waar hun vader Atrus wordt verlost. Atrus vraagt de speler om hem een laatste bladzijde te brengen dat op Myst is verstopt. Hij kan zijn zoons niet helpen zonder deze bladzijde. De notitie waarop staat hoe die bladzij te vinden is is door de beide broers naar twee van de Ages gebracht. Dit is de enige manier om tot overwinning te komen. D'ni binnenkomen zonder de bladzijde leidt naar eeuwige opsluiting, en het bevrijden van een van beide broers zorgt ervoor dat de speler in een boek wordt ingesloten. Het einde van het spel wordt gekenmerkt door de twijfel over wie er te vertrouwen is en de waarheid spreekt, en wie er schuldig is. Het blijkt dat meer dan 70% van de mensen niet in staat was het spel uit te spelen en velen hadden hints-sites nodig om erdoor te komen.

De Ages van Myst

  • Myst eiland, het beginpunt. Dit eiland blijft het centrale punt gedurende het hele spel. Je wordt als speler in eerste instantie gedropt op de kade van Myst.
  • Channelwood Age. Een kleine, moerassige Age met vlonders en houten planken die de grond grotendeels bedekken.
  • Stoneship Age. Een enigszins kleine Age die bestaat uit een aantal grote rotsachtige eilanden en een kapot schip met tamelijk griezelige kamers en een vuurtoren.
  • Selenitic Age. Een bizarre Age bestaande uit rotsachtige torens, een klein bos en een enorme ondergrondse wereld.
  • Mechanical Age. Een roterend fort en drie eilanden.

Myst Soundtrack / Bron: Schoschie / FlickrMyst Soundtrack / Bron: Schoschie / Flickr

Opvolgers van Myst

Myst heeft een aantal opvolgers:
  • Riven (1997)
  • Myst: Masterpiece Edition (2000)
  • realMyst: Interactive 3D Edition (driedimensionaal) (2000)
  • Myst III: Exile (2001)
  • Uru: Ages beyond Myst (2003)
  • Myst IV: Revelation (2004)
  • Myst V: End of ages (2005)
  • realMYST: Masterpiece Edition (verbeterde graphics) (2014)

Note: Myst en de opvolger Riven bevatten enkele van de ongelooflijkste computergegenereerde beelden ooit gecreëerd. De spellen nemen je mee naar adembenemende werelden en andere realiteiten. Als je één computerspel wilt spelen in je hele leven, laat het Myst of Riven zijn.

Lees verder

© 2007 - 2017 Astrid-d-g, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Reclame in online gamesReclame in online gamesReclame in computerspellen bestaat bijna net zo lang als er computergames zelf zijn. De eerste vormen van reclame in gam…
Verschillende genres in gamesVerschillende genres in gamesEr zijn ontelbaar veel games en deze vallen allemaal onder genres. Denk hierbij aan actiegames, Platform games en Multip…
Hoe worden computergames gemaakt?Een computergame kan heel klein en simpel zijn, zoals de meeste spelletjes op websites die meestal met het computerprogr…
Cross of the Dutchman  gameCross of the Dutchman gameNa een lange tijd van ontwikkeling, de makers zijn er zes jaar mee bezig geweest, lanceert het Leeuwarder bedrijf Triang…
Serious Games: meer dan vermaakSerious Games: meer dan vermaakSerious games zijn (online) computerspellen die meer zijn dan alleen spellen en vermaak. Met een serious game wil men me…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Myst, surrealistisch eiland"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

Ria van der Hoeven, 24-06-2008 22:25 #2
Ik lees de laatste tijd over Myst en het intereseert mij steeds meer. Weet iemand hoe ik aan het spel kom. Is het op internet te spelen en zo ja waar moet ik dan zoeken. Is de DS versie in het Nederlands te verkrijgen of is het voor een beginner handiger om met een CD rom te beginnen. Graag reactie van iemand dit mij advies kan geven. Reactie infoteur, 01-07-2008
Hallo Ria, Myst ligt soms nog in de uitverkoop-bakken in winkels, mogelijk is het ook wel te bestellen. Naar mijn weten is er geen Nederlandse versie, ook is het niet op internet te spelen. Ik kan je de cd-roms (2 stuks) in elk geval van harte aanbevelen. Groet, Astrid.

L. Stekelenburg, 24-02-2008 19:29 #1
"Myst" is mysterieus en zo facinerend dat je totaal geen benul hebt van tijd. Uren vliegen om en je blijft zoeken. Het is wel heel belangrijk om regelmatig op te slaan, want als je de weg kwijt bent kan het gebeuren dat je naar een voorgaande "age" terug moet. Je wilt verder en verder en ontdekken, maar ben je dus aan de eindfase dan vindt je het jammer dat het zover is. Maar gelukkig "Riven" volgt want "Myst" heeft een open einde. Reactie infoteur, 25-05-2010
Hallo, Myst lijkt inderdaad zo gemaakt te zijn dat je niet wilt dat het stopt. Een zeer meeslepende ontdekkingsreis! Groet, A.

Infoteur: Astrid-d-g
Laatste update: 05-07-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Bronnen en referenties: 3
Reacties: 2
Schrijf mee!