InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Red je in het water gevallen telefoon

Red je in het water gevallen telefoon

Is je telefoon (of mp3speler) gelijk verloren als je hem per ongeluk in het water hebt laten vallen? Nog niet. Probeer hem eerst te redden met de volgende methode.

Red je telefoon

  1. Haal je telefoon zo snel mogelijk uit het water. De plastic omhulsels van telefoons zitten vrij strak, maar water kan binnen zeer korte tijd bij het binnenste van je telefoon komen. Haal je telefoon er dus snel uit! Wanneer je je telefoon niet snel genoeg uit het water kan halen, is je beste optie om de batterij onder water eruit te halen.
  2. Geen paniek. Je telefoon zal waarschijnlijk niet beschadigd zijn als deze korte tijd in het water heeft gelegen.
  3. Verwijder de batterij als je dit nog niet hebt gedaan. Dit is een van de belangrijkste stappen. Neem niet de tijd om erover na te denken; elektriciteit en water gaan niet samen. Veel onderdelen zullen waterschade overleven wanneer er geen stroom op staat.
  4. Verwijder je SIM kaart. Sommige of al je contacten (met andere data) zou kunnen zijn opgeslagen op je SIM. Voor sommige mensen kan het redden van de SIM kaart meer waard zijn dan het redden van de telefoon zelf. SIM kaarten overleven waterschade goed, alleen moeten niet verwarmd worden.
  5. Droog je telefoon. Natuurlijk moet je zorgen dat je zoveel mogelijk water verwijdert binnen korte tijd. Gebruik nu keukenpapier of toiletpapier om re rest weg te deppen.
  6. Verwijder zoveel mogelijk frontjes, hoesjes en verbindingen van de telefoon.
  7. Leg alle onderdelen van je telefoon in een luchtdichte bak met ongekookte rijst voor een paar uur te rusten. Zo zullen alle laatste beetjes water worden opgenomen door de rijst.
  8. Zet tot slot je telefoon weer in elkaar en zet hem aan.

Telefoon gaat niet meer aan

Nadat je de bovengenoemde stappen hebt uitgevoerd gaat je telefoon niet aan. Als dit het geval is probeer dan, wanneer je zeker weet dat alle onderdelen droog zijn, de batterij op te laden. Wil je telefoon nu nog steeds niet aan gaan dan zal er zeer waarschijnlijk een reparatie of vervangende batterij aan te pas moeten komen.

Telefoon gaat aan, maar niet alles werkt meer

Wanneer dit het geval is heeft je telefoon permanente waterschade opgelopen. Dit kan gebeurd zijn doordat de telefoon aan stond terwijl deze in het water viel. Doordat water stroom geleid kan het zijn geweest dat er iets is doorgebrand.
Je zal in dit geval de garantie moeten aanspreken of je telefoon naar een reparatie winkel brengen.

Geen rijst in huis?

Mocht je geen ongekookte rijst in huis hebben kan je in plaats van rijst de volgende producten gebruiken:
  • Beef jerky
  • Silica Gel

Verder kan je, wanneer je geen van de bovengenoemde producten in huis hebt, je telefoon (niet je batterij!) in de oven laten drogen op een lage stand of een föhn gebruiken om je telefoon droog te krijgen. Deze methodes worden niet aangeraden en zijn dan ook geheel op eigen risico.

Lees verder

© 2010 - 2017 Waarten, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een natte telefoon drogen (waterschade)Het kan altijd gebeuren dat je per ongeluk je telefoon in het water laat vallen. Om ervoor te zorgen dat je geen nieuwe…
IPod en Mobiel met waterschade eenvoudig zelf reparerenAlle soorten iPod's en velen mobieltjes zijn erg gevoelig voor waterschade. Vaak is hiermee al je geld in één klap verdw…
Help mijn mobiele telefoon is nat geworden, wat nu?Help mijn mobiele telefoon is nat geworden, wat nu?Een ongelukje is gauw gebeurd, zo ook met je mobiele telefoon. Vaak heb je hem in een borstzakje of broekzak en kan hij…
Je woning drogen na waterschadeJe woning drogen na waterschadeNiets kan de inhoud van je woning meer schade toebrengen dan vuur en water. Maar in tegenstelling tot brand, die je bezi…
Geld verdienen - oude mobiele telefoon (GSM) verkopenGeld verdienen - oude mobiele telefoon (GSM) verkopenGeld ontvangen voor oude mobiele telefoon. Een oude mobiele telefoon is geld waard. Je oude mobiel verkopen kan op versc…

Reageer op het artikel "Red je in het water gevallen telefoon"

Reacties

Derous Willy, 15-06-2016 09:23 #4
Hallo.
Ik heb natuurlijk met een beetje geluk mijn gsm terug aan de praat gekregen! Sim kaart eruit gehaald alsook batterij alle klein vijsjes los gedraaid met heel klein schroevendraaiertje voorzichtig open gemaakt en dan alle contacten met penseeltje afgekuist alles terug gemonteerd… en alles werkt terug perfect! Veel geld gespaard.

Emma, 30-05-2016 09:33 #3
Hoi,
Mijn telefoon is zo ongeveer gister rond 3 uur in de wc gevallen. Ik heb nu van alles al geprobeerd, gewikkeld in wc papier, alles droog deppen, tussen watjes gelegd en nog doet hij het niet dus nu ligt hij in rijst. Hoelang moet hij ongeveer blijven liggen?

Lisa, 20-04-2016 20:58 #2
Ik heb mijn telefoon in de wc laten vallen. Hij is wel waterdicht maar de microfoon ingang niet en nu zegt hij de hele tijd dat mijn koptelefoon erin zit. Hoe moet ik de ingang droog maken?

Xander, 13-06-2015 21:58 #1
Hallo
mijn xperia is in ons zwembad gevallen heb hem er meteen uit gehaald. het toestel werkt wel en je hoort geluid als je je oortjes erin doet in met de mic van je oortjes op play drukt en berichtjes hoor ik ook binnenkomen maar ik kan niks zien het blijft een pik zwart beeld. alles doet het maar je ziet niks:/
mijn telefoon ligt nu 6 uur in de droge rijst met batterij eruit. ik wacht nog een nacht af en dan kijk ik verder,

ik lees hier en daar ook dat je je telefoon in de oven op 50 graden kan laten drogen maar dat lijkt me niet heel goed voor de telefoon zou dat dan wel kunnen?
en hoe lang moet de telefoon in de rijst liggen?

alvast bedankt mvg xander.

Infoteur: Waarten
Gepubliceerd: 19-03-2010
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Special: Gsm
Reacties: 4
Schrijf mee!