InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Controllers voor de Wii: Wii Remote, Nunchuck, enz

Controllers voor de Wii: Wii Remote, Nunchuck, enz

Controllers voor de Wii: Wii Remote, Nunchuck, enz De Nintendo Wii is de nieuwe gameconsole van Nintendo. De Wii is een opvallende console en heeft dit vooral te danken aan de controllers die in combinatie met de Wii gebruikt kunnen worden.

Wii Remote / Wii-mote

De Wii Remote (ook wel de Wii-mote genoemd) is de belangrijkste controller van de Wii. Dit is de basis controller die bij alle nieuwe spellen noodzakelijk is om fatsoenlijk te kunnen spelen. De Wii Remote valt op door zijn ontwerp. In tegenstelling tot veel andere controllers ziet de Wii Remote er niet uit als een controller, maar als een afstandsbediening. Hierdoor is de Wii Remote toegankelijk voor mensen die niet snel een controller zouden gebruiken. De Wii Remote is erg makkelijk te gebruiken.

Tijdens het spelen zal de Wii Remote contact zoeken met de Wii via Bluetooth. In totaal kunnen er 4 Wii Remotes tegelijkertijd met de Wii draadloos verbonden zijn. Naast het draadloze contact met de Wii-console zoekt de Wii Remote ook nog contact met de sensorbalk. Deze kun je boven of onder het televisiescherm plaatsen. Via infrarood registreert de sensorbalk bewegingen met de Wii Remote. Tijdens het spelen wordt dit vaak toegepast.

In de Wii Remote zit een bewegingsmeter. Deze geeft bijvoorbeeld tennisbewegingen door. Hierdoor lijkt het net of je echt aan het tennissen bent. Dit wordt nog eens versterkt door een boxje in de controller dat geluid maakt bij het raken van de balk. Om ervoor te zorgen dat de Wii Remote niet uit je handen vliegt tijdens het spelen wordt de Wii Remote geleverd met een polsbandje. Hierdoor wordt het een stuk veiliger. Om de veiligheid nog verder te vergroten wordt de Wii Remote tegenwoordig geleverd met een speciale rubberen bescherming. Dit is niet alleen om de controller te beschermen, maar ook om de schade bij botsingen te verkleinen.

Aan de onderkant van de Wii Remote zit een poort waar je andere controllers op kunt aansluiten. Hieronder staan er daar een paar van genoemd.

NunchuckNunchuck

Nunchuck

De Nunchuck is de meest gebruikte toevoegende controller. Bij veel spellen worden een aantal vitale dingen geregeld door de Nunchuck (zoals bijvoorbeeld het lopen met een poppetje). Hierdoor is de Nunchuck bijna onmisbaar.
Classic ControllerClassic Controller

Classic Controller

Deze controller heeft veel weg van de oude Gamecube controller, maar kan net als de Nunchuck gekoppeld worden aan de Wii Remote. Deze controller wordt gebruikt om oude spellen (die via een internetverbinding te downloaden zijn) te spelen.
Sport setSport set

Uitbreidingen

Naast de twee uitbreidingen die hierboven staan genoemd is er ook nog een andere manier om je Wii Remote uit te breiden. Je kunt namelijk een plastic tennisracket kopen waar je de Wii Remote in kan doen. Hierdoor wordt de beleving steeds realistischer. Deze uitbreidingen zijn er in vele vormen. Van stuur tot golfclub.
Balance BordBalance Bord

Wii Fit Balance Board

Bij het spel Wii Fit wordt het Balance Board geleverd. Dit kun je ook zien als een controller. Het is een plaat waar je op kunt staan en dan oefeningen mee kunt uitvoeren. Het Balance Board houdt je gewicht bij, maar ook je evenwicht en vele andere dingen.

Gamecube Controllers

De voorganger van de Nintendo Wii was de Nintendo Gamecube. De spelletjes van deze console kun je ook spelen op de Wii. Je kunt ook de oude controller (die nog niet draadloos zijn) met de Wii verbinden en hiermee spelen.
© 2008 - 2019 Dribbel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wii spellen spelen op de computer met DolphinDe Wii is nog steeds een populaire spelcomputer maar niet voor iedereen de eerste keus. Wilt u toch die nieuwe Mario of…
Werken als controllerWerken als controllerTerwijl overal de werkloosheid toeneemt is er een groeiende vraag naar controllers. Dit komt omdat veel meer organisatie…
De Wii U, de nieuwe console en controllerDe Wii U is een console in combinatie met een speciale controller door Nintendo in juni 2011 op de E3 gepresenteerd. De…
Wii Sports Resort: De ideale salespitch voor Wii Motion PlusWii Sports Resort: De ideale salespitch voor Wii Motion PlusMet de komst van de Wii Motion Plus is het tijd voor revanche voor de soms gebrekkige gameplay van de WiiMote in het ver…
Hoe een Nintendo Wii console werktTot op een bepaald moment deden alle producenten van spelconsoles min of meer hetzelfde. Xbox 360 en Playstation 3 waren…

Reageer op het artikel "Controllers voor de Wii: Wii Remote, Nunchuck, enz"

Reactie

Gekke Henkie, 02-11-2008 23:46 #1
De sensorbalk registreerd niet, hier zitten alleen enkele led's in.

Infoteur: Dribbel
Gepubliceerd: 08-06-2008
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!