Welke smartphone koop je?

Welke smartphone koop je? Welke smartphone wordt het in 2020? Een smartphone vind je in vele soorten, maten en prjzen. Hoeveel functies en apps je erop wilt, is sterk afhankelijk van wat je uiteindelijk met het apparaat wilt doen. Met de smartphone kun je natuurlijk veel meer dan alleen maar telefoneren. Wat te denken van de iPhone XS max en de opvouwbare Samsung Galaxy Fold, twee fantastische smartphones. Altijd bereikbaar en altijd op de hoogte zijn, wat koop je en waarop moet je letten bij het kopen van smartphone.

Welke smartphone?

De smartphone is een telefoon met uitgebreide aanvullende computerachtige functies. Het is een slimme telefoon, vooral voor de particuliere gebruiker. Op een smartphone kun je ook nog allerlei nieuwe programma’s en apps installeren. Het hangt er een beetje vanaf welke smartphone je hebt, maar je kunt:
  • Gamen.
  • In de cloud werken.
  • E-mailen.
  • Er is contactbeheer.
  • Je kleurenscherm is aanraakgevoelig, een touch-screen.
  • Je hebt gps en bluetooth.
  • Het scherm is vouwbaar.
  • Er is draadloze internet toegang, wifi.
  • Er is een mediaplayer voor film en muziek.
  • Je kunt pdf en office bestanden lezen en bewerken.

Populaire smartphones

Populaire smartphones zijn momenteel:
  • De Apple iPhone.
  • Windows Mobile telefoons.
  • Nokia is terug van weggeweest.
  • Samsung.
  • LG.
  • Google.
  • Xiaomi.
  • Huawei.
  • Oppo.
  • Oneplus.
  • Royole (is in opkomst).

Besturingssysteem

Er zijn meerdere besturingssystemen in omloop. Het besturingssysteem koop je niet los, maar hoort bij het toestel, dat je koopt. Niet iedereen vindt elk besturingssysteem even gebruikersvriendelijk. Je moet dus voor jezelf na gaan welke het beste bij je past:
  • IOS;
  • Android;
  • Windows phone (Microsoft);
  • Blackberry OS (RIM)

In de praktijk wordt IOS (Apple) vaak gekozen.

Aandachtspunten bij het kopen van een smartphone

Bekijk allereerst hoeveel geheugen aanwezig is en hoe snel het apparaat werkt. Hoe krachtig is de processor. Hoe is het gebruikersgemak en zul je er snel mee uit de voeten kunnen. Is het apparaat bijvoorbeeld niet te groot en ligt die lekker in de hand. Let op de schermgrootte. Is het allemaal goed afleesbaar. En wat kun je er allemaal mee en wat wil je er allemaal mee. Enkele aandachtspunten op een rij:
  • Hoe krachtig is de batterij?
  • Vind je het belangrijk of je een batterij kunt omwisselen of niet?
  • Hoeveel werkgeheugen is er.
  • Hoeveel vast geheugen is er en tot hoever kun je die uitbreiden?
  • Hoe snel is de telefoon (ram-geheugen)?
  • LED of OLED?
  • Kun je er ook mee gamen?
  • Hie goed is de camera?
  • Is de batterij draadloos oplaadbaar?
  • Hoeveel camera's heeft de telefoon?
  • Hoeveel bloatware zit er op de telefoon (overbodige software die je bijna niet gebruikt maar wel geheugen en plek kost)?
  • De prijs.

De Galaxy Fold, vouwbaar scherm

Het (op)vouwbare scherm lijkt de toekomst te hebben. De Galaxy Fold is daar een goed voorbeeld van. Een prachtig toestel, maar prijzig. Ook Royole komt met een vouwbaar scherm op de markt, de Royole FlexPai. Xiaomi werkt aan een smartphone met een opvouwbaar scherm met zelf twee buiglijnen.

Batterij

Waar je altijd goed op moet letten, wanneer je mobiel wilt werken, is de duur van de batterij. De stand by tijd mag dan wel bijvoorbeeld 200 uur zijn, maar bij gebruik blijft daar vaak maar een paar uur van over. Natuurlijk doe je langer met de batterij, als je minder energie slurpende activiteiten verricht, maar anderzijds is de smartphone er vooral voor bedoeld om ze veel te kunnen gebruiken. Een paar uur werktijd kan dan erg tegen vallen.

Slot

Er is keuze genoeg. Kies dus wat het beste bij je past. De Blackberry is er vooral als je veel onderweg bent, bereikbaar wilt zijn en op de hoogte wil blijven. Voor genoeg mensen is de Blackberry al lang niet meer hip genoeg en die gaan dikwijls voor de iPhone of de Samsung Galaxy. Zonder kan natuurlijk niet meer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Welke smartphone koop je?"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 06-08-2020
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Special: Goedkoop bellen
Schrijf mee!