Appartementen bouwen in de Sims 3

Let op: Voor het schrijven van dit artikel is de Engelse versie van de Sims gebruikt en zijn de speciale benamingen vertaald in het Nederlands, maar de vertaling kan dus afwijken van de Nederlandse versie van het spel.
Algemeen
Onderstaande uitleg is zowel voor mensen die weten hoe ze met de "cheats" en "mods" moeten omgaan binnen Sims 2/3 en mensen die voor de eerste keer een poging gaan doen. Ik raad de gevorderden ook aan om de uitleg goed te lezen voordat je zelf probeert aan de slag te gaan. Als je fouten maakt tijdens het bouwen en gebruik van de cheats loop je niet alleen het risico dat je appartement niet als een appartement functioneert, maar ook dat er dingen in het spel niet meer gaan werken en dus de "gameplay" aantasten. De codes die gebruikt worden, zijn namelijk door de makers gebruikt om het spel in elkaar te zetten en werken dus nauwkeurig. Dit artikel laat stap voor stap met foto's zien hoe je zelf een appartementengebouw maakt in de Sims 3. Je kunt zelf bouwen of een bestaand gebouw veranderen. Met behulp van de afbeeldingen kun je zien wat je zou moeten aanpassen en wel stap voor stap. Het is niet moeilijk om te doen, maar omdat er cheats gebruikt worden moet je wel je gedachten erbij houden.Waar moet je van tevoren rekening mee houden:
- Zorg ervoor dat je hoofdpersonage/familie niet op het kavel woont dat je aan het (ver)bouwen/omzetten bent tot appartement. Dit kan fouten veroorzaken in het spel! Laat je personage dus pas in het gebouw gaan wonen, wanneer alles goed werkt.
- Denk aan het plaatsen van postvakjes en een algemene vuilnisverwerker. Laat je de vuilnisbak en postbus staan die je voor een huis gebruikt, dan kan dit een file opleveren wanneer de bewoners tegelijk hun post ophalen of vuilnis willen legen. Begin je met een voorbeeld appartement die al in het spel zit, dan zitten deze appartement-objecten al in het gebouw.
- Bouw je je eigen appartement, bouw dan eerst het omhulsel van alle verdiepingen (muren, deuren, ramen en eventueel objecten (vooral die publiek toegankelijk moeten zijn) en voer daarna pas de cheats in.
- Bouw je op een verdieping een zwembad (in dit artikel op het dakterras), dan komt de bodem van het zwembad dus op de verdieping eronder. Zorg ervoor dat de verdieping eronder nog geen muren/deuren heeft, maar bouw eerst het zwembad op de verdieping erboven. Als dit zwembad gebouwd is, kun je op de verdieping eronder zien, waar je nog eventueel kamers voor huurders kunt bouwen en de lift/trap naar de verdieping met het zwembad.






En nu de truc met de cheats!
Op dit moment is het gebouw nog steeds een huis en geen appartementengebouw. Hiervoor moeten we nog wat aanpassingen doen.Houd nu Ctrl + Shift + c vast en je krijgt bovenaan je scherm een balkje waar je de volgende cheats één voor één intypt:
- Testingcheatsenabled true (deze cheat zorgt ervoor dat de andere cheats werken)
- Buydebug (deze cheat geeft in het koop-menu scherm een lichtblauw vierkant met een vraagteken (“?”) erin. Hierin staan de markers die je moet gaan plaatsen.
- Restrictbuildbuyinbuildings on (deze cheat zorgt ervoor dat je items kunt plaatsen binnen en buiten het gebouw)
Om het gebouw nu te laten werken als een appartementengebouw moet je het volgende doen:
[OLIST]Klik in het koopmenu op het blokje met het vraagteken en je krijgt een aantal tabbladen te zien, kies het tabblad waar je alle items kunt zien.
Ga vervolgens op zoek naar de “verborgen/hidden marker” dat eruit ziet als een zilveren ronde bal. Kies deze marker en plaats deze marker in alle kamers waar de NPC’s, oftewel de overige huurders zullen gaan wonen. In dit geval dus de kamers op de tweede en derde verdieping.
Vervolgens ga je in hetzelfde tabblad de “publieke/public marker” zoeken die er ook uitziet als een zilverkleurige ronde bal. Deze marker plaats je in alle openbare ruimtes zoals de centrale hal, de gangpaden en in dit geval ook het dakterras.
Nu ga je in het tabblad op zoek naar de “Postvakjes” en de vuilnisverwerker/trashchute”. De Postvakjes plaats je in de centrale hal in de benedenverdieping en de vuilnisverwerkers plaats je op elke verdieping in de centrale hal of gang.
Als laatste ga je de deuren markeren die de NPC’s zullen gebruiken als de voordeur voor hun woonruimte. Typ Ctrl + shift tegelijkertijd in en klik met de muis op de juiste deur en kies nu voor de optie “markeren als NPC deur/ mark as NPC door”. Doe dit voor elke NPC deur.[/OLIST]
Voordat je gaat afsluiten en het appartementengebouw bewoonbaar wilt maken:
- Controleer goed of alle objecten die je wilt zowel binnen in het gebouw als erom heen zijn geplaatst. Als je de cheats namelijk eenmaal opheft, kun je niets meer plaatsen in de gedeelten die je gemarkeerd hebt als “publiek” of “verborgen” of buiten het gebouw (wordt ook gezien als “publiek”).
- Voordat je je personage in het gebouw laat wonen is het beter eerst even te testen of alles in het gebouw goed werkt. Ga na het bouwen, wanneer de cheats zijn opgeheven, terug naar het stadsoverzicht en klik weer op het gebouw en kies (veranderen/verbouwen). Als het goed is kun je bepaalde ruimtes niet meer zien en kun je bepaalde (gemarkeerde) objecten niet meer aanklikken/wijzigen.
- Als je toch nog iets wilt aanpassen kun je de cheats weer opnieuw invoeren, ga je verder met verbeteren en hef je hierna de cheats weer op.
- Hef altijd de cheats weer op! Houd je de gebruikte cheats actief en ga je nu met je personage spelen, dan kun je merken dat bepaalde grafische onderdelen niet goed werken
Sluit af
Ben je helemaal klaar, dan hef je de cheats weer op:- Testingcheatsenabled false
- Buydebug off
- Restrictbuildbuyinbuildings off