InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > De Sims 3 uitdaging - vast in een inrichting

De Sims 3 uitdaging - vast in een inrichting

Om het spel De Sims 3 een extra interessant tintje te geven zijn er door allerlei Sims fans uitdagingen bedacht voor het spel. Er bestaan minstens honderd verschillende uitdaging met hun eigen regels. De basis is dat er een doel wordt gesteld voor je Sims, maar om er te komen zul je je aan allerlei limieten en regels moeten houden. Niet elke uitdaging is even makkelijk. Zo ook zeker niet de uitdaging "vast in een inrichting".

Het verhaal

Je zit vast in een inrichting die oud en vervallen is en je bent er tegen je zin opgenomen. Je psychiater wil je alleen toestemming geven om uit de inrichting te stappen en terug in de maatschappij te gaan als er aan een voorwaarde wordt voldaan. Deze voorwaarde is dat je je levenswens moet vervullen. Zo gauw je je levenswens hebt vervult mag je de inrichting verlaten.

De uitdaging

Een levenswens is niet makkelijk aangezien je voor veel van de levenswensen (je mag niet zelf kiezen) ofwel het hoogste niveau in een aantal vaardigheden moet behalen of je moet de hoogst behaalde promotie behalen in één van de vele beschikbare carrières. Bovendien zul je dit alles moeten zien te behalen te midden van zeven andere Sims die allemaal wel een steekje los hebben. Er zijn te weinig zitplaatsen, bedden en er is maar één badkamer (douche en toilet) voor alle acht Sims! Bovendien heb je in het begin maar 100 Simoleons aan geld en de rekeningen komen toch echt snel binnen. Je mede-Sims hebben geen baan, dus jij moet alles gaan betalen. Dit wordt geen makkelijke opgave.

De voorbereiding

Natuurlijk moet er wel een en ander voorbereid worden voordat je de uitdaging goed en wel kan beginnen. Er zijn namelijk nogal wat regels verbonden aan zowel de Sims in het huis, je eigen Sim en wat er aan objecten in je huis mag staan. Dit tezamen maakt het spel een echte uitdaging!

Je eigen Sim

Je mag zelf kiezen hoe je Sim heet (de familienaam wordt de familienaam van de gehele Sims groep, maar je mede-Sims zijn geen familieleden), wat ze dragen en of ze jong volwassen of volwassen zijn. Wat je niet mag kiezen zijn de eigenschappen van je Sim voor een groot gedeelte en de uiteindelijke levenswens. Je Sim moet tenminste de eigenschappen "verliezer/loser" en "idioot/gek" hebben. De andere drie eigenschappen mag je zelf kiezen, maar het mogen niet de eigenschappen "dapper" en "durfal" zijn! Als je eenmaal je eigenschappen gekozen hebt, zullen er vijf levenswensen verschijnen die het spel aanmaakt. Om uit deze een keuze te maken, dien je met een dobbelsteen een getal tussen één en vijf te rollen. Het eerste getal dat niet zes is is je keuze. Vervolgens ga je van links naar rechts en boven naar beneden met tellen, waarbij het getal op je dobbelsteen je keuze is. Mocht het zo zijn dat deze levenswens een actieve carrière is (die bij de uitbreiding "Ambities" is gekomen), dan mag je deze levenswens niet kiezen en wordt het de eerstvolgende. Ook een levenswens waarbij je moet trouwen en / of kinderen moet krijgen kun je niet kiezen. Het moet dus een levenswens zijn die een passieve carrière en/of het opbouwen van vaardigheden bevat.


De andere zeven medebewoners

Je mag nu zeven medebewoners creëren en je bent vrij om hun namen, uiterlijk en kleding te kiezen, ook hun levenswens is niet van belang uiteindelijk omdat je deze Sims in het spel niet kunt besturen/controleren. Het enige wat je niet mag kiezen voor deze Sims zijn bepaalde eigenschappen. Alle Sims moeten de volgende eigenschappen hebben:
  • Idioot/gek
  • Haten de buitenlucht/naar buiten gaan
  • Vergeetachtig

De eigenschappen "kleptomaniak" en "bietser" mogen elk maar aan één van de zeven Sims gegeven worden, al hoef je deze niet te gebruiken. De eigenschappen die deze Sims niet mogen hebben zijn:
  • Getalenteerde kok
  • dapper
  • durfal

Alle overige eigenschappen van deze Sims mag je verder zelf uitkiezen. Deze groep Sims mogen geen enkele relatie met elkaar hebben, het zijn allemaal vreemden van elkaar (ook al delen ze dezelfde achternaam).

De inrichting zelf

Voordat je begint met bouwen, bekijk even de tips die hieronder genoemd zijn. De buitenkant van het huis en de decoraties (vloer/behang, ramen, deuren, planten, etc. ) mag je naar eigen wens bouwen en inrichten. Je mag cheats gebruiken om aan geld te komen (via ctrl+shift+c en "motherlode" of "kaching"). Vooral qua inrichting en objecten zijn er natuurlijk regels opgesteld:
  • Alleen decoratieve objecten mogen zowel binnen als buiten geplaatst worden. Alle andere objecten mogen alleen binnen de inrichting geplaatst worden.
  • Materialen gekocht uit de officiële Sims Store/winkel mogen gebruikt worden. Alle andere gedownloade materialen (ook via de Exchange) mogen niet worden gebruikt.
  • Je mag in het huis vijf bedden plaatsen. Let wel dat een tweepersoons bed telt voor twee bedden.
  • Je mag maximaal zes zitplaatsen in huis hebben. Een driepersoons bank is dus drie zitplaatsen.
  • Van de zes zitplaatsen mag je één object kiezen waar je Sims een dutje op kunnen doen, dit is ofwel een bank, ofwel een ligstoel. Houdt er rekening mee dat je ook een aantal stoelen moet plaatsen voor de eettafel waar je Sims eten. Een combinatie zou kunnen zijn om een driepersoons bank en drie stoelen aan te schaffen.
  • Qua badkamer faciliteiten mag je één toilet, één wasbak en één douche of bad of combo aanschaffen.
  • In de keuken mag je één koelkast en één oven hebben. De oven moet de goedkoopste oven zijn.
  • Je mag géén brandalarm, waterinstallatie of inbraak alarm aanschaffen.
  • In totaal mag je vijf vaardigheidsobjecten voor je huis aanschaffen. Denk hier goed over na en houdt rekening met je levenswens bij de aanschaf. Computers, tv's, ovens, boekkasten en spiegels zijn hier geen vaardigheidsobjecten, maar een zwembad of vijver weer wel. Je kunt dus zoveel boekkasten en spiegels plaatsen (voor de overige gelden andere regels) als je wilt.
  • Je mag in het huis één multimedia/entertainment apparaat hebben, dus of een tv, of een computer of een ander elektronisch entertainment apparaat. Schaf je een computer aan (bv. voor de schrijf vaardigheid) dan moet je ook een bureau en een stoel hierbij zetten (dit is dus een zitplaats). De computer, tv en andere apparaten moeten ten alle tijden voor iedereen beschikbaar zijn. Als je de tv aanschaft moet het de goedkoopste tv zijn.

Als het huis eenmaal gebouwd en ingericht is en je Sims zijn aangemaakt, dan moet je je Sims naar de inrichting verhuizen en ze achterlaten met een budget van 100 Simoleons. Afhangende van de waarde van de inrichting en de kavel zullen je Sims dit zich misschien niet kunnen veroorloven. Hiervoor gebruik je de volgende cheat:
  • Houd de toetsen Ctrl + Shift+c ingedrukt en er komt bovenin een schermpje. Om cheats te kunnen gebruiken moet je eerst de tekst "testingcheatsenabled true" intypen en dan op enter drukken
  • Vervolgens ga je weer met Ctrl+Shift+c in het scherm en type je "freerealestate" gevolgd door enter.

Nu kun je je groep Sims verhuizen naar hun nieuwe onderkomen zonder hiervoor hoeven te betalen. Eenmaal op de kavel zul je het budget van de Sims terug moeten brengen tot 100 Simoleons. Je kunt hiervoor dingen verkopen om tot dit bedrag te komen, maar makkelijker is om ook een cheat te gebruiken:
  • Gebruik wederom Ctrl+Shift+c en type in het scherm de tekst "familyfunds {naam familie}" 100"
gevolgd door enter.

Nu ben je klaar om te beginnen.

Regels tijdens het spelen

Ook tijdens het spelen zijn er regels om je aan te houden (alsof het zo niet moeilijk genoeg is). Je eigen Sim is de enige persoon die je kunt besturen/controleren. De overige Sims mag je niet aanklikken (ook hun symbool niet). Als er een opdracht voor hen verschijnt moet je deze wegklikken, want ze mogen de kavel niet verlaten. Mochten ze dit uit zichzelf doen, dan kun je ze laten gaan aangezien ze de "haten de buitenlucht" als eigenschap hebben, komen ze snel weer terug naar je kavel. De enige uitzondering waar je op ze mag klikken om hun inventaris te bekijken is elke dag om middernacht. Je mag dan eventuele boeken terug in de boekenkast doen, en mocht je een kleptomaan onder je Sims hebben dan kun je "gestolen" objecten weer terug zetten. Andere objecten zoals stenen of zaden of schilderijen die ze gemaakt zouden hebben mag je niet weghalen en zeker niet verkopen.
Je eigen Sim mag de kavel verlaten om te gaan werken, om eten te kopen in de supermarkt of om boeken te kopen in de boekenwinkel. Je mag geen schoonmaakster of reparateur laten komen naar je huis, schoonmaken en reparaties zul je zelf moeten doen of hopen dat een andere Sim het doet (zonder problemen). Sims die niet in de inrichting horen mogen wel op bezoek komen en je mag ze ook uitnodigen om je te bezoeken. Ze mogen er echter niet komen wonen. In geval van brand, elektrocutie of inbeslagname kan het zijn dat er objecten in het huis vervangen moeten worden, en dit mag als je het geld ervoor hebt. Je moet dan wel precies hetzelfde object aanschaffen. Je inventaris mag niet gebruikt worden om objecten toe te eigenen. Eventuele muziekinstrumenten en of laptop mogen niet in je inventaris blijven. Gebeurt dit wel bij een andere Sim, dan heb je pech en zul je het voorwerp om middernacht weer terug moeten zetten. Stel dat één van je Sims sterft, wat zeker kan gebeuren, dan moet je de volgende acties ondernemen. Dit is ook het enige moment dat je in de koop/bouw modus mag gaan:
  • De grafsteen moet op de kavel blijven, al mag je deze wel naar buiten verplaatsen. De gestorven Sim kan dan blijven rondspoken.
  • Je moet voor elke gestorven Sim één bed en één zitplaats overhouden. Uiteindelijk moet er wel minstens één bed en één zitplaats overblijven ook al zijn er meerdere Sims gestorven.

De puntentelling

Je hebt je doel behaald, je levenswens is vervuld en je mag het huis verlaten. Deze uitdaging kent een puntentelling zodat je je kunt vergelijken met anderen die deze uitdaging hebben gedaan. Voor de puntentelling mag je nu wel kijken bij de andere Sims.
  • + 1 punt voor elke Sim die nog leeft
  • + 1 punt voor elke vriend (buiten de groep om) die elk van de Sims en jij hebben gemaakt.
  • + 1 punt voor elke 1000 levenswens punten die je Sim heeft verzameld
  • - 1 punt per dag die je hebt doorgebracht in de inrichting. Een week is dus - 7 punten
  • - 20 punten per Sim in je groep die is gestorven
  • - 30 punten voor elke bezoeker die op je kavel is gestorven
  • - 1 punt voor elke keer dat iemand komt om je spullen in beslag te nemen.

Tips

Een aantal tips om je het jezelf de eerste keer niet te moeilijk te maken:
  • Maak eerst je Sim voordat je het huis gaat inrichten. Als je namelijk de levenswens van je Sim weet, dan kun je de juiste vaardigheidsobjecten voor hem/haar aanschaffen.
  • Zorg ervoor dat er ruimte is in het huis waar je Sims kunnen lopen, ook om de objecten heen. Als je eenmaal speelt mag je geen dingen meer verschuiven.
  • Bouw geen duur huis met te veel decoratieve objecten, omdat hierdoor de te betalen rekeningen ook duurder zullen zijn. Vooral in het begin zul je het jezelf hier erg moeilijk mee maken.
  • Gebruik alleen éénpersoons bedden, omdat Sims die elkaar niet kennen niet bij elkaar in een bed gaan slapen en dan zou je dus nog minder bedden hebben dan er al zijn.
  • Houdt er rekening mee dat als je besluit een bad aan te schaffen of een combo, dat de Sims hier langer over doen om deze te gebruiken. Omdat er tussen acht Sims maar één badkamer is kon het wel eens een probleem zijn. Alleen een douche is dan makkelijker en sneller.
  • Maak een aparte ruimte voor de douche en het toilet. Als deze beide in dezelfde ruimte staan dan hoeft een Sim niet te wachten tot iemand klaar is met douchen voordat hij/zij naar het toilet kan. Sims die niet bevriend zijn zullen elkaar namelijk wegjagen uit de ruimte als ze naar het toilet of onder de douche willen.
  • Wil je leren koken zonder je huis in brand te steken, laat je Sim dan salades maken totdat ze genoeg vaardigheid in koken hebben opgebouwd. Zo is je eigen Sim in ieder geval niet de schuld van een uitbrekende brand.

Voorbeelden

Er zijn inmiddels veel verhalen en blogs geschreven over hoe het de Sims vergaan is tijdens deze uitdaging. Voordat je zelf begint, zou je kunnen kijken door een simpele Google zoektocht te doen en zo een indruk krijgen. Je kunt hier ook voorbeelden vinden hoe de verschillende inrichtingen zijn gebouwd en ingericht. Tot slot: wees niet verbaasd als je de eerste dag al gelijk een paar branden of gestorven Sims hebt, met de eigenschappen die je ze hebt gegeven zijn ze niet erg intelligent.
© 2014 - 2019 Esthercita79, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
PC game The Sims 3PC game The Sims 3De Sims 3 is in 2009 uitgekomen. Bij dit spel zijn vele uitbreidingen beschikbaar, waardoor de Sims 3 leuker wordt om te…
De Sims 3 uitbreiding - DierenlevenDe Sims 3 uitbreiding - DierenlevenVele Sims fans zaten er al op te wachten, de uitbreiding om huisdieren in je gezin te kunnen opnemen. Waar de dieren in…
Bronnen en referenties
  • www.desims3.nl
  • www.modthesims.org
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "De Sims 3 uitdaging - vast in een inrichting"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 03-03-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Bronnen en referenties: 3
Schrijf mee!