InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Fortnite: één van de populairste third-person shooters ooit

Fortnite: één van de populairste third-person shooters ooit

Fortnite: één van de populairste third-person shooters ooit Iedereen die ook maar iets af weet van videospelletjes heeft reeds gehoord van Fortnite. In deze third-person shooter is het de bedoeling om in teamverband of alleen je tegenstander(s) te verslaan. Door de cartooneske wereld waarin het spel zich afspeelt en de eenvoud van het spel, kent het fans bij zowel jong als oud.

Wat is Fortnite?

Fortnite is een third-person shooter (schietspel) waarbij spelers het online met of tegen elkaar opnemen. Het spel dat in 2017 is uitgekomen vindt plaats in een cartooneske wereld. Dit wil zeggen dat er geen bloed zichtbaar is wanneer spelers geraakt worden. Dit maakt dat Fortnite speelbaar is voor spelers uit diverse leeftijdsgroepen (geschikt vanaf ongeveer 12 jaar).

Fortnite heeft twee belangrijke spelmodi, Fortnite: Save the World en Fortnite: Battle Royale

Fortnite: Save the World

In Fortnite: Save the World is het de bedoeling dat jij alleen (single-player) of in een team tot vier spelers, zombies gaat tegenhouden. Het doel van deze modus is om missies te volbrengen terwijl je constant aangevallen wordt door de voornoemde zombies. Hiervoor kan je niet alleen wapens gebruiken, maar kan je ook diverse constructies bouwen (nadat je de nodige hulpbronnen hebt verzameld). Deze constructies (zoals muren, planken, trappen,...) helpen je om de zombies tegen te houden, op bepaalde plekken te geraken of gewoonweg een strategisch interessante positie te bereiken vanwaar je de zombies kan tegenhouden.

Bron: Whelsko, Flickr (CC BY-2.0)Bron: Whelsko, Flickr (CC BY-2.0)

Fortnite: Battle Royale

Het gratis (en meest gespeelde) gedeelte van Fortnite is de Battle Royale spelmodus. In deze spelmodus neem je het in plaats van tegen zombies, elke ronde op tegen andere online spelers (tot 100 spelers). Het is de bedoeling dat jij alleen of met jouw team als laatste in leven blijft. Als je in teams speelt bestaan deze uit twee tot vier spelers. Er worden constant nieuwe updates doorgevoerd die spelers toelaten om (tijdelijk) in nieuwe spelmodi te spelen.

Start van de ronde

Iedereen start de ronde in een vliegende bus, waar iedereen achtereenvolgend uitspringt. Vervolgens skydive je naar het land alwaar je zonder wapens of hulpbronnen landt. Vervolgens dien je zo snel mogelijk wapens of hulpbronnen te verzamelen. Wapens kan je oppikken (van dode tegenstanders of kisten) en hulpbronnen kan je verzamelen door met een houweel (pickaxe) verschillende objecten te lijf te gaan. Ook liggen er schilden en medicijnen verspreid in de spelwereld. Net als in Fortnite: Save the World, kan je met deze hulpbronnen constructies neerzetten op het slagveld om jezelf te verdedigen of om ergens te geraken. Deze constructies kunnen uiteraard ook opnieuw vernield worden.

Tijdens de ronde

Na het verzamelen van de nodige wapens start het spel en moet je de andere tegenstanders doden en zorgen dat je zelf niet gedood wordt. Om ervoor te zorgen dat spelers zich niet eindeloos verstoppen, verkleint de spelwereld constant door middel van een storm die rond de spelwereld waait. Word je geraakt door deze storm? Dan verlies je levenspunten en sterf je uiteindelijk. Dit zorgt ervoor dat het spel zeer actief blijft en niet te lang duurt.

Na de ronde

Wanneer je sterft eindigt de ronde voor jou. Na elke ronde verlies je al jouw verzamelde wapens en hulpbronnen. Echter na elke ronde verdien je ervaring (en eventueel de virtuele munteenheid V-Bucks), waarmee je later in de winkel nieuwe kostuums, emotes, … koopt die je elk spel opnieuw kan gebruiken.

De seizoenen

Fortnite: Battle Royale, kent bovendien seizoenen (deze duren ongeveer 10 weken), die het spel in een volledig nieuw jasje steken (bijvoorbeeld sneeuwlandschap tijdens de winter) en worden er nieuwe uitrustingen voor de spelers vrijgegeven. Dit zorgt ervoor dat het spel aantrekkelijk en interessant blijft voor de speler. Je kostuums en uitrustingen uit vorige seizoenen blijven steeds behouden.

Op welke platformen kan ik Fortnite spelen?

Fortnite kan gespeeld worden op volgende platformen
  1. PC/Mac
  2. Xbox
  3. PlayStation
  4. iOS
  5. Android
  6. Switch

Bron: Epic Games, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Epic Games, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Kostprijs van Fortnite

Fortnite is een (grotendeels) gratis spel. De belangrijkste spelmodus (Battle Royale), is volledig gratis te spelen. Je kan heel eenvoudig een gratis account aanmaken en beginnen met spelen. Echter, voor de Xbox-versie heb je wel een Xbox live gold abonnement nodig, waarmee je ook toegang hebt tot andere videospelen. Een klein onderdeel van Fortnite is echter wel betalend. Dit is de spelmodus Fortnite: Save the World. Hiervoor dienen de spelers een toegangscode te kopen. Men verwacht echter dat dit gedeelte van het spel in de loop van 2019 ook gratis zal worden.

Microtransacties

Hoewel de toegang tot het spel Fortnite (Battle Royale) gratis is, bestaat er ook de mogelijkheid om via microtransacties uitrusting/kostuums voor jouw personage aan te kopen. Deze kunnen met de Fortnite munteenheid Vinderbucks (V-Bucks) betaald worden. Deze kan je in het spel verdienen met het uitvoeren van missies, of online aankopen in euro.

Sommige zeer exclusieve uitrustingen kan je enkel kopen door middel van aankopen in euro. Dit is puur optioneel en dus helemaal niet verplicht of nodig om te winnen in het spel (je zal er namelijk nooit betere uitrusting krijgen wanneer je geld investeert in het spel). Fortnite Battle Royale wordt daarom als een free-to-play game met microtransacties gezien.

Season Battle Passes

Naast de winkel in Fortnite bestaat er ook een season battle pass. Deze battle pass komt vrij bij de start van elk seizoen en omvatten een reeks kostuums, goederen, emotes,... in het thema die verbonden zijn aan een rang. Door te spelen kan je een hogere rang vrijspelen. Echter, deze battle pass bestaat uit een gratis en een betalend gedeelte. Met het gratis gedeelte kan je slechts 1/3de van alle kostuums, goederen, emotes vrijspelen. Wil je een volledige battle pass vrijspelen dan moet je hiervoor betalen met V-Bucks.

Spelletjes zoals Fortnite

De twee grootste concurrenten van Fortnite zijn anno 2019 Apex Legends, PlayerUnknown's Battlegrounds (PUBG) en Counter-Strike: Global offensive. Fortnite is echter veel populairder dan deze twee videospelletjes. Vooral de mogelijkheid om constructies op het online slagveld neer te zetten en te vernietigen wordt gezien als één van de factoren die Fortnite zo populair maken.
© 2019 Willibrordus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Koop ik een Xbox, Wii of Playstation voor mijn kind?Koop ik een Xbox, Wii of Playstation voor mijn kind?Wanneer je een game-console wilt kopen voor je kind, dan is het belangrijk om zorgvuldig na te gaan welke game-console b…
Playseat voor Formule 1 games kopen: verschillende optiesPlayseat voor Formule 1 games kopen: verschillende optiesHelemaal opgaan in je Formule 1 game doe je wanneer je gebruik maakt van een Playseat. Een Playseat is een racestoel gem…
NFL 15 Ultimate Team (MUT) coins kopen, hacken of genererenNFL 15 Ultimate Team (MUT) coins kopen, hacken of genererenHet American Footbal spel Madden NFL 15 Ultimate Team (MUT) is speelbaar op de PlayStation 3, Playstation 3, Xbox One, X…
Call of Duty Infinite Warfare - Speltypes en wapensCall of Duty Infinite Warfare - Speltypes en wapensCall of Duty Infinite Warfare is een schietspel voor de Playstation 4, Xbox One en de pc. De first-person shooter game i…
Kan ik beter een Wii U, Playstation 4 of Xbox One kopen?Kan ik beter een Wii U, Playstation 4 of Xbox One kopen?Binnen de achtste generatie consoles is er concurrentie tussen de Nintendo Wii U, de Sony Playstation 4 en de Microsoft…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Whelsko, Flickr (CC BY-2.0)
  • Fortnite, https://www.epicgames.com/fortnite/en-US/faq, bezocht op 06-01-2019
  • Wikiepdia, https://en.wikipedia.org/wiki/Fortnite_Battle_Royale, bezocht op 06-01-2019
  • Afbeelding bron 1: Whelsko, Flickr (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 3: Epic Games, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Fortnite: één van de populairste third-person shooters ooit"

Infoteur: Willibrordus
Gepubliceerd: 27-05-2019
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!