InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Wii Motion Plus

Wii Motion Plus

De Wii Motion Plus is een speciale adapter die je in de controller van je Wii kunt stoppen. De bewegingen die je dan met de controller maakt, worden hierdoor beter waargenomen door de spelcomputer. De Wii Motion Plus is vanaf 12 juni 2009 verkrijgbaar. Wat zijn de voordelen van de Wii Motion Plus en wat kun je er eigenlijk mee?

Wat is de Wii Motion Plus?

De Wii spelcomputer heeft een unieke besturing, namelijk door middel van een soort afstandsbedieningen. Deze controller werkt op zo’n manier, dat je actief kunt gamen. Ga je een spelletje bowlen doen, dan zul je ook daadwerkelijk de beweging van het bowlen moeten maken. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een potje tennis of boksen. De Wii Motion Plus is een speciale adapter die je onderin de controller van de Wii kunt stoppen. De Wii Motion Plus zorgt ervoor dat bewegingen die gemaakt worden met de controller beter worden weergegeven. De precisie van de weergave is 1 op 1. Wat betekent dat je bewegingen direct op de televisie terug te zien zijn. Zelfs een lichte arm- of polsbeweging wordt meteen geregistreerd door de Wii Motion Plus. De besturing wordt zo nog sneller en interactiever dan het al was. De Wii Motion Plus werd aangekondigd op 14 juli 2008 en werd een dag later tijdens de gamebeurs E3 getoond. In Amerika verscheen de Wii Motion Plus op 8 juni 2009. In Nederland is dit 12 juni.

Bron: Kulshrax, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Kulshrax, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Fout van de ontwikkelaars?

De ontwikkelaars van de Wii Motion Plus hebben volgens veel mensen erg lang gewacht met het product. Het was al vanaf het begin van de Wii bekend dat de controller niet altijd even goed reageert op bewegingen. Toch hebben de ontwikkelaars twee tot drie jaar gewacht met het komen van de Wii Motion Plus. Naar eigen zeggen omdat er eerder geen geld beschikbaar was voor de Wii Motion Plus. Voor veel gamers is dit een grote teleurstelling, vooral omdat de Wii Motion Plus alleen bij nieuwe games zal werken en niet bij eerder verschenen spelletjes. Daarnaast moet er toch ook weer geld worden neergelegd om de Wii Motion Plus te gebruiken. Dit is natuurlijk geen fout van de ontwikkelaars, maar een goede manier om nieuwe inkomsten te generen.

Spellen met de Wii Motion Plus

Helaas zijn niet alle spellen beschikbaar voor de Wii Motion Plus. Sowieso kunnen oudere games niet gebruikt worden met de Wii Motion Plus en zal het alleen bij een aantal nieuwe titels werken. Sommige games zullen ook zonder Wii Motion Plus te spelen zijn, maar er zijn ook games waarbij de Wii Motion Plus een echte must is.

De volgende spellen zijn sowieso te spelen met de Wii Motion Plus:
  • Academy of Champions
  • Food Network: Cook or Be Cooked
  • Gladiator A.D.
  • Grand Slam Tennis
  • James Cameron's Avatar: The Game
  • Kidz Sports - Crazy Mini Golf
  • Red Steel 2
  • Span Smasher
  • SpongeBob's Truth or Square
  • The Grinder
  • Tiger Woods PGA Tour 10 (Een speciale gelimiteerde versie)
  • Virtua Tennis 2009
  • Wii Sports Resort

Wii Motion Plus en de Nunchuck

De Nunchuck is een soort controller die je onderin de Wii controller kunt stoppen. Je kunt hiermee twee handen gebruiken tijdens het spelen, zoals bijvoorbeeld bij boksen. Voor veel mensen is het de vraag of de Nunchuck nog wel gebruikt kan worden als de Wii Motion Plus al in de controller wordt gestopt. Het antwoordt is: ja, dit kan. De Wii Motion Plus is namelijk een soort verlenging van de controller en onderin zit ook weer een aansluiting die je kunt gebruiken voor de Nunchuck.

Voordeel met multiplayer games?

Hebben mensen die een Wii Motion Plus hebben aangeschaft meer voordeel bij de multiplayer games dan mensen die dit niet hebben? EA Sports, een ontwikkelaar van Wii spelletjes, geeft aan dat dit niet het geval is. Er zullen wel verschillen zijn, maar de speler heeft geen voordeel met de Wii Motion Plus. Dit was ook nooit de bedoeling van de ontwikkelaars. Het enige doel van de Wii Motion Plus is ervoor te zorgen dat de besturing gemakkelijker is en beter reageert. De verschillen hebben vooral te maken met het gevoel en de mechaniek.

Bron: NintendoBron: Nintendo

Verkrijgbaarheid van de Wii Motion Plus

De Wii Motion Plus is in Nederland te verkrijgen vanaf 12 juni. De adapter wordt geleverd bij het spel ‘Wii Sports Resorts’. De bundel van het spel plus de Wii Motion Plus kost 50 euro. Je kunt er ook voor kiezen om de Wii Motion Plus los te kopen, voor een bedrag van 20 euro. Ook de spellen Tiger Woods PGA Tour 10 en Grand Slam Tennis zullen gebundeld worden met de Wii Motion Plus. Tiger Woods en Grand Slam Tennis kosten 60 euro per stuk. De spellen zijn ook leverbaar zonder Wii Motion Plus en zijn dan iets goedkoper.
Gerelateerde artikelen
De verschillende versies van de Nintendo Wii (U)De verschillende versies van de Nintendo Wii (U)In 2006 bracht Nintendo haar vijfde homeconsole, de Nintendo Wii, uit. Dit was de opvolger van de populaire Nintendo Gam…
Wii Sports Resort: De ideale salespitch voor Wii Motion PlusWii Sports Resort: De ideale salespitch voor Wii Motion PlusMet de komst van de Wii Motion Plus is het tijd voor revanche voor de soms gebrekkige gameplay van de WiiMote in het ver…
Controllers voor de Wii: Wii Remote, Nunchuck, enzControllers voor de Wii: Wii Remote, Nunchuck, enzDe Nintendo Wii is de nieuwe gameconsole van Nintendo. De Wii is een opvallende console en heeft dit vooral te danken aa…
De Wii U, de nieuwe console en controllerDe Wii U is een console in combinatie met een speciale controller door Nintendo in juni 2011 op de E3 gepresenteerd. De…
Afvallen door te gamen?Afvallen door te gamen?De laatste jaren zijn games steeds populairder geworden als echt afvalmethodes. Wil jij afvallen? Dan is het helemaal ni…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Bol.com
  • Tweakers
  • Fok
  • Verschillende nieuwsberichten
  • Afbeelding bron 1: Kulshrax, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Nintendo

Reageer op het artikel "Wii Motion Plus"

Reacties

Martijn, 19-10-2009 14:56 #2
Ik heb een draadloze nunchuck, dat betekent dus dat er al een "blok" onder de Wii-mote zit (de zender/ontvanger). Mijn vraag is: kan je de Motion Plus hier nog tussen plaatsen? Heeft iemand dit al geprobeerd?

Andy, 13-06-2009 15:59 #1
Gisteren naar de winkel gerend voor Grand Slam Tennis incl. de Wii Motion Plus. Gevolg: Bijna de gehele nacht aan het online tennissen geweest!?! Dit spel is in één woord: FANTASTISCH! Een echte aanrader dus.

De Wii Motion Plus werkt nog niet helemaal 1-op-1 met de bewegingen in beeld, maar het werkt wel! Top spin slaan geen enkel probleem, subtiel drop shot achter net het net ook niet, zachte of harde slag, service volley etc… het werkt allemaal.

Ook ben ik erg gecharmeerd van de grafische stijl, werkt uitstekend voor de Wii (bijna HD kwaliteit, zeker in 480p) niet te 'cartoonie' of te kiddie want het is best realistisch, de bewegingen zijn allemaal goed geanimeerd en de spelers lijken (ook qua bewegingen) op de echte tennissterren.

Online gamen werkt ook super (gaat via EA network, dus zonder de wat lastiger Nintendo friendcodes. Heel gaaf is het individuele ranking systeem en ook de Landen ranking! Dus kom op hollanders, laten we de eer van ons kikkerlandje hoog houden!

Tot gamens! (en ik zie jullie uitnodigingen voor een potje tennis graag tegemoed; mijn online naam= FOXYBOXY) :-p

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 11-06-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Reacties: 2
Schrijf mee!