InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > Scribblenauts: een puzzelspel voor de Nintendo DS

Scribblenauts: een puzzelspel voor de Nintendo DS

De Nintendo DS leent zich prima voor puzzelspelletjes, vanwege de originele besturingsmanier van de DS is het makkelijk om puzzels op te lossen op het apparaat. Een zeer interessant en origineel puzzelspel is Scribblenauts. Hierbij moet je de puzzels oplossen door woorden te gebruiken. Hoe werkt dit spel en wat kun je er zoal van verwachten?

Wat is Scribblenauts?

Scribblenauts is een spel voor op de Nintendo DS. Je bent Maxwell, een poppetje dat puzzels moet oplossen. Om een puzzel op te lossen moet je woorden opschrijven van voorwerpen of dingen die je kunt gebruiken. Dit klinkt gemakkelijk, maar valt nog niet mee. Om de puzzel te halen moet je de ster krijgen. Er zijn zowel actie als puzzellevels, maar bij beide varianten moet je goed nadenken. Je moet de ster zien te bereiken, die ook wel Starite wordt genoemd. Bij de puzzellevels moet je iets doen om de ster te verdienen, bij de actielevels moet je bij de ster komen, bijvoorbeeld door een rivier over te steken. De puzzels worden immers steeds moeilijker en je moet ook echt op het woord komen dat je nodig hebt om de puzzels op te lossen. En om het nog moeilijker te maken: als je de puzzel hebt opgelost, komt er een moeilijkere variant vrij, waarbij je dezelfde puzzel drie keer achter elkaar moet oplossen, telkens met andere voorwerpen die je kunt gebruiken. In de database van Scribblenauts staan zeker 20.000 woorden. Alleen woorden zoals merknamen en racistische of seksistische termen zijn niet terug te vinden in de database.

Voorbeeld van en Scribblenauts puzzel

Er zit een kat op het dak. Hoe haal je die eraf? Je kunt dit op verschillende manieren doen. Bijvoorbeeld door het woord ladder op te schrijven. Er komt nu een ladder in beeld, die je kunt gebruiken om Maxwell omhoog te laten klimmen. Je kunt de kat ook lokken. Schrijf bijvoorbeeld kattenvoer op en de kat zal naar beneden komen om het te eten. Je kunt ook brandweerman opschrijven, aangezien brandweermannen er bekend om staan dat ze katten helpen. Maar, je kunt de puzzel ook op een bizarre manier oplossen. Schrijf bijvoorbeeld pyromaan op. De pyromaan steekt het huis in brand en je kat komt naar beneden. Of maak gebruik van een roltrap, of een vliegend tapijt om naar boven te komen. Maar helaas zal niet ieder voorwerp je helpen, dus je moet echt goede keuzes maken. Hoe origineler je oplossing is, hoe meer punten je krijgt.

Startscherm van Scribblenauts

Het startscherm van Scribblenauts is al een spel op zich. Je hoeft hier geen puzzels op te lossen, maar je kunt het zien als een groot speelscherm waar je alles kunt oproepen wat je maar wilt. Roep verschillende dieren op en laat ze met elkaar vechten. Of test uit wat voor een voorwerpen je precies krijgt als je iets schrijft.

Woorden database

Alle woorden in de database zorgen voor unieke reacties. Een beer zal echt honing zoeken of vis jagen en een kat rent direct achter een vogeltje aan. Alles reageert op elkaar, waardoor je unieke combinaties kunt maken. Je kunt ook dingen in elkaar knutselen door gebruik te maken van bijvoorbeeld lijm. Het spel is volledig in het Nederlands te spelen, maar je kunt ook kiezen voor Engels, Frans, Duits, Spaans of Italiaans. Dit kan natuurlijk een leuke oefening zijn om een taal beter te beheersen.

Leuke woorden die je kunt schrijven

Scribbelbauts heeft een database van ruim 20.000 verschillende woorden. Het is een hele klus om ze allemaal te vinden. Er zijn veel unieke dingen die je kunt oproepen. Je kunt ze bijvoorbeeld uittesten bij het startscherm. Hier volgen enkele interessante woorden die je kunt gebruiken bij Scribblenauts:
  • Jezus
  • Duivel
  • Nessie (Dit is het monster van Loch Ness)
  • Tijdmachine
  • Spook
  • T-Rex
  • Gamer
  • Nachtvisie
  • Onzichtbaarheidmantel
  • Einstein
  • Vliegend rendier
  • Piratenschip

Weet jij meer grappige woorden, laat het dan weten. Dan kunnen we de lijst uitbreiden.

Woorden waarmee je meerdere voorwerpen krijgt

Erg leuk aan Scribblenauts is dat je ook verschillende woorden hebt, waarbij je meerdere voorwerpen in één keer krijgt. Enkele van die woorden zijn:

  • Oerwoud
  • Keuken
  • Garage

Weet jij meer van deze woorden? Laat het gerust weten!

Leuke combinaties in Scribblenauts

Combinaties van woorden in Scribblenauts is vaak nog leuker dan losstaande woorden. Zie bijvoorbeeld hoe bepaalde voorwerpen op andere reageren. Dit kan in veel gevallen erg grappig zijn.
  • Politieman en donut
  • Olifant en veldmuis
  • Mensen en dracula
  • Mensen en weerwollf
  • Medusa en spiegel

Weet jij meer grappige combinaties, laat het weten, dan kan de lijst worden uitgebreid.

Oplossingen Scribblenauts

Vind hier de oplossingen van de puzzels in wereld 1 van Scribblenauts.

Te koop

Scribblenauts is te koop bij gameswinkels, speelgoedzaken en andere winkels. Je kunt het ook op veel plaatsen online kopen. De prijs ligt rond de 40 euro. Eventueel kun je het ook tweedehands kopen om zo kosten te besparen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Scribblenauts: een puzzelspel voor de Nintendo DS"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 02-07-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!