InfoNu.nl > Electronica > Spellen en consoles > De geschiedenis van de Sega spelcomputer

De geschiedenis van de Sega spelcomputer

De geschiedenis van de Sega spelcomputer Tegenwoordig komt bij veel games het logo van Sega naar voren, is dit een nieuwe speler op de softwaremarkt? Nee, het bedrijf Sega heeft een lange geschiedenis, die terug gaat naar 1940. Dit artikel verteld over die lange geschiedenis en welke producten Sega in al die jaren geproduceerd heeft.

De oprichting van Sega

De oprichter van Sega, David Rosen, was een Amerikaan, die nadat hij uit de oorlog terug gekomen was, een onderneming oprichtte in Japan, Rosen Enterprises genaamd, het bedrijf richtte zich in eerste instantie op het exporteren van kunst. Later is het zich gaan richten op games en door overname van het Japanse bedrijf: Service Games, is Sega geboren. De naam Sega, is de samenvoeging van de eerste twee letters van Service Games. Het bedrijf groeide gestaag en de games werden gretig afgenomen, zeker in Japan, maar later ook in Amerika.

Groei van de onderneming

In 1970 is Sega overgenomen door het bedrijf Gulf & Western, ze waren nog steeds een kleine speler in de gamewereld ten opzichte van hun concurrenten, maar door de nodige toppers uit te brengen, werd Sega in de jaren 70 tot 80 steeds populairder. In de daarop volgende jaren ontwikkelde ze games voor Atari en brachten ze Sega`s eerste console uit, de SG-1000. In 1984 werd Sega overgenomen door het Japanse bedrijf: CSK.

De produkten

De SG-1000

Deze console werd in 1983 in Japan gelanceerd, maar was geen succes, in Amerika is het nooit uitgebracht, later hebben ze nog een 2e versie op de markt gebracht, de SG-1000 II, maar het succes bleef ook bij deze versie uit. Sega begon te twijfelen aan hun capaciteit om naam te maken in de video-game industrie, maar ze bleven wel stug doorgaan met ontwikkelen.

De Sega Mark III

Deze console werd in 1985 op de markt gebracht, later stond deze ook wel bekend als de Mastersystem, deze console was veel sterker als de NES van Nintendo, maar Nintendo domineerde op dat moment zo`n 90% van de game-markt.

De Sega Megadrive

In 1988 werd deze console geïntroduceerd, in Europa was de naam, Megadrive, in Amerika werd het uitgegeven onder de naam Genesis, Sega`s eerste 16 bit console.

Game Gear

Introductie in het jaar 1988, een 8 bits hand-console, die de strijd aanging met de Gameboy van Nintendo, de Gamegear had als voordeel dat het in kleur was en grafisch beter in elkaar zat, maar door technische mankementen toch geen echte hit werd met de verkoop.

Sega-Cd

Gelanceerd in 1992, ook bekend onder de naam Mega-cd, dit product was een aanvulling voor de Megadrive, het gaf de gebruiker de mogelijkheid om naast de gebruikelijke cartridges ook games af te spelen die op cd stonden, ook de gewone audio-cd`s konden hiermee afgespeeld worden. In 1994 kwam de tweede aanvulling voor de megadrive erbij, de 32X, deze uitbreiding was opgebouwd met een 32-bit chip, hierdoor konden er zwaardere grafische games worden afgespeeld, helaas was deze uitbreiding niet echt een succes omdat er gewoonweg een gebrek aan software was.

Dreamcast

In 1999 uitgebracht in Europa, had de mogelijkheid om online te spelen via verschillende diensten, waaronder SegaNet en Dream Arena, ook de Dreamcast mocht niet het succes hebben wat voor ogen stond, de verkoop bleef ver achter ten opzichte van de Playstation 2. De Dreamcast was dan ook de laatste console die Sega op de markt bracht.
© 2011 - 2019 Everest, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De beste vintage games voor de SEGA Mega DriveDe beste vintage games voor de SEGA Mega DriveMet de introductie van de NES door Nintendo was de markt voor game consoles weer opengebroken na de Amerikaanse videogam…
De opkomst en "ondergang" van SegaDe opkomst en "ondergang" van SegaSega is bekend als één van de grote hardwarefabrikanten van spelcomputers uit de jaren '90. De spelcomputers van het Jap…
Oude spelcomputers en vintage gamesOude spelcomputers en vintage gamesHoewel moderne spellen er veel beter uit zien dan de spellen van spelcomputers als de NES of de Mega Drive, hebben deze…
De geschiedenis van consoles: derde en vierde generatieIn de tijd dat de consoles van de derde en vierde generatie uitkwamen domineerde Nintendo de internationale markt van co…
Het ontstaan van gamesHet ontstaan van gamesHeel veel mensen starten dagelijks de computer of hun console aan om lekker te gaan gamen. Games vormen een bron van ont…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geschiedenis van de Sega spelcomputer"

Infoteur: Everest
Gepubliceerd: 09-11-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Spellen en consoles
Schrijf mee!