De geschiedenis van consoles: derde en vierde generatie
In de tijd dat de consoles van de derde en vierde generatie uitkwamen domineerde Nintendo de internationale markt van consoles. Dit deden ze door strenge contracten op te stellen voor de spellen van derde partijen. Wat is uniek aan deze twee generaties, en wat voor nieuwe technologie werd geproduceerd? En hoe kreeg Sony zijn aandeel in de markt van de consoles?
Derde generatie consoles
Nintendo bracht de 'Family Computer' uit in 1983, ook wel de NES genoemd. Hij had verbeterde graphics, waarmee ze probeerden de consumenten te overtuigen dat de consoles een tweede kans verdienen. Deze console maakt ook gebruik van cartridges om van spellen te wisselen en je kon het besturen met de controller, die met een draad aan de console aangesloten was. Op deze console verscheen voor de eerste keer het wereldberoemde spel Super Mario Bros.
Ook werd de console Master System van Sega uitgebracht. Dit apparaat werd ontwikkeld door een team van Sega onder de naam 'Away Team'. Deze console werd op precies dezelfde dag uitgebracht als de 'Family Computer' van Nintendo. Deze had enig succes in Europa en Zuid-Amerika.
Een aantal specificaties van de Master System:
- Maximale resolutie van 256x192 Pixels
- 64 Kbit aan Ram geheugen
- CPU's met een totale kracht van 3.58 MHz
De Game Boy van Nintendo was de populairste 'handheld' van deze tijd. Hij werd om de paar jaar opgewaardeerd en kreeg daarbij elke keer weer een nieuwe naam. Zo had je de originele Game Boy, de Game Boy Advance, en de Game Boy Color. Alle Game Boy's zijn 'backwards compatible', dit betekent dat je alle spellen van oudere versies ook op jouw console kan spelen.
Ook in dit geval probeerde het bedrijf Sega competitie op te brengen door middel van een draagbaar Master System, genaamd Sega Game Gear. Al hadden de Master System en de Sega Game Gear zoveel met elkaar gemeen, toch waren de spellen van de Sega Master System niet beschikbaar op de Sega Game Gear. Je kon het apparaat wel aansluiten aan de Sega master System als je het fijn vindt om op de 'handheld' te spelen, maar dit betekent dus wel dat je over beide consoles moest beschikken.
Vierde generatie consoles
NEC
De vierde generatie begon bij de uitkomst van de NEC, een opgewaardeerde versie van de NES. Het was de eerste 16-bit console, waarmee Nintendo de consument probeerde te overtuigen dat de vernieuwde versie echt beter is. Er waren veel populaire games voor ontwikkeld zoals Megaman en Super Mario Bros. 3. Na de NEC werd er nog een opgewaardeerde versie van de NES uitgebracht. Een aantal van de specificaties van de hardware van de SNES zijn:
- CPU snelheid 3,58 MHz
- RAM 1Mb (128 KB)
- Standaard resolutie 256x224
Sega System 16
Sega probeerde hetzelfde te doen met de uitkomst van de 'Sega System 16'. Ze hadden het motto: Genesis does what Nintendon't. Ze waren overtuigd dat hun console een stuk succesvoller zou worden dan de net uitgebrachte NEC. Verder probeerden ze hun product te adverteren door middel van gunstige prijzen. Door middel van het kiezen van de juiste ontwikkelaars van games lukte het ze om zeer populaire arcade games te krijgen voor op hun console. En met succes; de 'Sega System 16' overtrof de cijfers van de NEC van Nintendo. Met het geld en hun reputatie produceerden ze later nog een aantal bestsellers, zoals Sonic the Hedgehog en NFL Sports Talk Football '93.
Er waren ook een aantal andere consoles, zoals de Neo Geo MVS van SNK. Al had deze consoles qua technologie genoeg potentieel om succesvol te worden, er werden er uiteindelijk niet zo veel verkocht, omdat het een zeer dure console was. Wat heel erg kenmerkend is van deze generatie is de exclusiviteit van games. Verschillende bedrijven probeerden de consument te overtuigen hun product te kopen door sommige games alleen voor hun console beschikbaar te maken. Dit wijst er ook op dat originele ideeën het belangrijkste element waren om een succesvol spel te maken.